Følg oss her

Bil og motor

Programvare-definerte biler: Når fremtidens kjøretøy blir en datamaskin på hjul

Publisert

d.

Bilindustrien opplever sin største transformasjon siden forbrenningsmotoren. I dag handler det ikke lenger om hestekrefter – men om prosessorkraft. Den programvare-definerte bilen gjør mekanikk til fortid og kode til fremtid.

Fra motor til mikrobrikke

Shutterstock.com

Bilen er ikke lenger et mekanisk produkt, men en digital plattform. Styresystemer, bremser og komfort drives av programvare, og oppdateringer skjer trådløst – som på en smarttelefon.

Tesla viste veien

Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Elon Musk gjorde bilen til en datamaskin på hjul. Teslas OTA-oppdateringer (over-the-air) endret alt: biler kan få nye funksjoner uten verkstedbesøk. Nå følger hele bransjen etter.

Kampen om koden

Robert Way / Shutterstock.com

Tradisjonelle bilprodusenter må lære å tenke som teknologiselskaper. Volkswagen, BMW og Mercedes investerer milliarder i egne operativsystemer for å unngå avhengighet av Silicon Valley.

Data er den nye bensinen

shutterstock.com

Fremtidens biler samler terabyte med data hver time. Hver tur brukes til å forbedre kjøringen, forutsi feil og utvikle nye forretningsmodeller. Men det reiser også spørsmål om eierskap og personvern.

Programvaren bestemmer verdien

Juan Jose Toplisek / Shutterstock.com

Der bilens verdi en gang lå i motoren, ligger den nå i programvaren. Oppdateringer, sikkerhetspakker og digitale abonnementer blir nye inntektskilder for produsentene.

Den nye risikoen

Foto: Max Acronym / Shutterstock.com

Når biler blir digitale, blir de også sårbare. Hacking, datalekkasjer og programvarefeil kan få livsfarlige konsekvenser. Cybersikkerhet er den nye kollisjonsputa.

Europas svar

Shutterstock.com

Europeiske bilprodusenter prøver å kombinere ingeniørkunst med digital innovasjon. Men konkurransen fra Kina og USA øker, og tempoet i omstillingen kan bli avgjørende.

En ny æra på fire hjul

CC7/shutterstock.com

Den programvare-definerte bilen markerer et oppgjør med bilens DNA. I fremtiden handler transport ikke bare om bevegelse – men om teknologi, tilkobling og kontroll.

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annonse