Følg oss her

Bil og motor

Porsche strammer til før 2026

Ny 911 GT3 R er enda råere

Publisert

d.

Foto: Porche

Fra og med 2026 får Porsches kundeteam tilgang på en kraftig oppgradert versjon av den suksessrike 911 GT3 R. Det handler ikke om en totalrenovering, men om finjusterte forbedringer i alt fra aerodynamikk til kjøreegenskaper. Målet? En enda raskere og mer forutsigbar bil også for amatørførere.

En vinner blir enda bedre

Siden debuten i 2023 har GT3 R markert seg som en av de mestvinnende bilene i internasjonal GT-racing. Over 500 løp, et utall seiere, og nylig: klassevinner i Le Mans og full pott i GTD Pro i IMSA-serien. Med 106 biler levert til kundeteam, er dette blitt en viktig plattform for Porsche.

Men 2026-modellen tar det videre.

"Små forbedringer på et solid fundament kan gjøre stor forskjell", sier prosjektleder Sebastian Golz i Porsche Motorsport.

Hva er nytt? Bedre aerodynamikk og balanse

  • Nye luftekanaler (louvres) over forhjulene forbedrer luftstrømmen og stabiliserer bilen ved nedbremsing.
  • Ny fjæringskinematikk i forakselen gir anti-dive-effekt – mindre dykking under bremsing.
  • Ny Gurney-flik på bakvingen gir mer nedpress, mens ny kinematikk bak forbedrer akselerasjon og balanse.
  • Forbedret bremse-ABS og lastfordeling mellom akslene gir jevnere kjøreegenskaper, særlig for førere uten proffbakgrunn.

Teknisk smartere og mer pålitelig

Porsche har også lyttet til teamene:

  • Bedre kjøling i servostyringen for varmekrevende baner som Nürburgring.
  • Keramiske hjullagre og nye sentreringspinner gjør bilen mer robust og enklere å vedlikeholde.
  • NACA-luftekanaler for egne kjølesystem til drivaksler – viktig på baner som Monza.
  • USB-logging via Porsche RLU: data lagres direkte på en minnepinne som kan byttes i depotstopp – raskere og enklere enn PC-tilkobling.

Flere pakker nå standard

Tidligere tilleggspakker – som sensorpakke, kamerautstyr og refyllingssensor – blir nå inkludert som standard i nye biler. Relevante racingserier som WEC og IMSA krever stadig mer presisjon, og Porsche gir teamene det de trenger for å overholde kravene.

I tillegg kan team velge spesialutstyr tilpasset de enkelte seriene, fra justerte akslinger til tilpassede lyddempere.

Prislapp og oppgradering for eldre biler

Motor og drivverk forblir de samme: En 4,2-liters boksermotor med opptil 565 hk, avhengig av BoP-justering. Eksisterende GT3 R-modeller (fra 2023 og utover) kan oppgraderes med en update kit til 41.500 euro pluss avgifter.

Totalt 60 slike oppgraderingssett er planlagt, så også nåværende eiere får ta del i utviklingen.

Testet under løp og leverte

Allerede i april i år fikk den nye bilen sin ilddåp i et reelt løp, da Herberth Motorsport stilte med testbilen i 12-timersløpet på Spa-Francorchamps. Resultatet? En sterk 2. plass med blant andre IMSA-mester Laurin Heinrich bak rattet.

Klar for 2026-sesongen

Utviklingen av den nye modellen startet i august 2024, og testing har foregått på legendariske baner som Sebring, Paul Ricard og Nürburgring. Alt tyder på at kundeteamene får et enda skarpere våpen i hendene neste sesong.

Les mer: Nå er ChatGPT-5 lansert

Annonse