Bil og motor
Nytt forslag vil straffe disse bileierne: Du vil merke det hver gang du fyller tanken
Et nytt forslag kan gjøre hver tur til bensinstasjonen både tregere og langt mer frustrerende for mange bilister.
Flere bileiere kan snart oppleve at det å fylle drivstoff tar betydelig lengre tid enn før.
Ideen bak tiltaket er å gjøre fossile biler mindre attraktive ved å gjøre selve tankingen mer tidkrevende.
Forslaget har allerede vakt stor oppmerksomhet blant både bilentusiaster og miljøforkjempere.
Noen mener det er et kreativt grep for å få fart på overgangen til elbil, mens andre oppfatter det som unødvendig provokasjon mot vanlige bilister.
Et oppsiktsvekkende forslag fra USA
Bak idéen står elbilskribenten Jo Borrás, som skriver for teknologinettstedet Electrek.
Han foreslår at bensin- og dieselpumper skal levere drivstoff mye saktere enn i dag, slik at det tar lengre tid å fylle tanken.
Ifølge Borrás vil lavere pumpehastighet føre til køer på bensinstasjonene, samtidig som hurtiglading for elbiler blir stadig raskere og mer effektiv.
På den måten håper han at flere vil innse at det faktisk går fortere å lade enn å fylle bensin.
Forslaget innebærer å redusere pumpehastigheten fra rundt 38 liter i minuttet til omtrent 10. For en bil som Ford F150, med en tank på 136 liter, ville tankingen ta tolv minutter i stedet for fire.
Det skriver mediet Carup.
Et mulig løft for hurtiglading
Borrás mener at dette kan bidra til å utjevne forskjellen mellom fossile biler og elbiler.
Samtidig peker flere store energiselskaper, som BP, på at utviklingen av hurtigladere allerede er i ferd med å endre balansen.
Bensinstasjonene kan også ha økonomiske grunner til å støtte tiltaket.
Når kundene blir værende lenger, øker sjansen for at de handler inne i butikken, der mesteparten av omsetningen faktisk kommer fra.
En idé som deler
Kritikere hevder at tiltaket er både politisk umulig og lite gjennomførbart.
Selv i delstater med grønne ambisjoner er de fleste biler fremdeles bensindrevne, og mange tror forslaget vil skape frustrasjon fremfor endring.
Andre ser det som et symbolsk, men interessant forsøk på å få folk til å tenke over egne vaner. Spørsmålet er likevel hvor mange som faktisk er villige til å stå lenger i kø – for miljøets skyld.