Følg oss her

Bil og motor

Nye regler trer i kraft neste år: Disse sjåførene må oppgradere bremsesystemet for å unngå bot

Disse sjåførene må oppgradere bremsesystemet for å unngå bot.

Publisert

d.

brakes car

Motor­syklister får mer tid til å tilpasse seg nye krav til bremsesystemer.

Det colombianske transportdepartementet har bestemt at de tekniske forskriftene først skal tre i kraft 13. oktober 2026 – ett år senere enn planlagt.

Målet er å gi både myndigheter og produsenter rom til å gjennomgå de tekniske og kommersielle forutsetningene før regelverket blir obligatorisk.

Departementet opplyser at utsettelsen skal sikre en smidig overgang og bidra til at bransjen får tid til å tilpasse seg uten unødige økonomiske belastninger.

Det skriver mediet eltiempo.

Nye krav for motorsykler i Colombia

De kommende reglene fastslår at alle nye motorsykler som selges i Colombia må være utstyrt med moderne bremsesystemer.

Motorsykler mellom 50 og 150 kubikkcentimeter skal ha kombinerte bremser (CBS) eller antiblokkeringssystem (ABS), mens modeller over 150 kubikk skal ha ABS som standard.

Tiltaket skal styrke trafikksikkerheten betraktelig. Ifølge landets nasjonale trafikksikkerhetsmyndighet er nesten seks av ti trafikkofre i Colombia motorsyklister.

Myndighetene mener derfor at bedre teknologi er nødvendig for å redusere ulykkestallene.

Kritikk fra bransjen

Den colombianske bransjeorganisasjonen Andi Motorcycle Industry Chamber reagerer på utsettelsen.

Direktør Iván García Franco påpeker at industrien har jobbet siden 2022 for å oppfylle kravene, og at en ny utsettelse kan bremse viktige fremskritt.

Han mener avgjørelsen sender feil signal og forsinker innføringen av teknologier som allerede har vist seg å kunne redde liv.

Organisasjonen oppfordrer derfor myndighetene til å stå ved den opprinnelige tidsplanen.

Regjeringen forsvarer beslutningen

Transportdepartementet understreker at avgjørelsen handler om teknisk presisjon og internasjonal samordning.

Colombia skal tilpasse seg både FNs sikkerhetsstandarder og de amerikanske FMVSS-reglene, og det krever grundige vurderinger før implementering.

Myndighetene understreker at målet fortsatt er økt sikkerhet, men at reglene må innføres på en måte som sikrer riktig kontroll og kvalitet fra dag én.

Nye krav fra 2026

Når forskriftene trer i kraft neste år, må alle nye motorsykler oppfylle de oppdaterte bremsestandardene.

Førere og forhandlere som ikke følger kravene, risikerer bøter og sanksjoner når kontrollene starter høsten 2026.

Annonse