Bil og motor
Nye EU-regler rammer bilistene hardt: Tusenvis av biler kan få kjøreforbud
Strengere utslippskrav skaper uro blant bileiere i hele Europa, og mange risikerer at bilen snart ikke lenger er lovlig på veien.
Tusenvis av bilister i Europa kan få en ubehagelig overraskelse når nye EU-regler for kjøretøykontroll trer i kraft.
De felles reglene stiller strengere krav til måling av utslipp og partikkelverdier, noe som særlig rammer eldre dieselbiler.
Erfaringer fra Belgia viser at opptil 17 prosent av dieselbilene ikke klarte de nye utslippstestene.
Tall fra flere EU-land tyder på at rundt ni prosent av bilene vil bli underkjent når de nye reglene innføres.
Eldre dieselbiler i risikosonen
Direktør Bo Ericsson i Fordonsjuristen advarer bileiere om at mange kan risikere å få bilen underkjent ved neste kontroll.
Han peker spesielt på biler fra begynnelsen av 2000-tallet uten AdBlue-system, som er ekstra utsatt.
AdBlue reduserer utslipp av skadelige NOx-gasser, og biler uten systemet vil få vesentlig høyere måleverdier.
Ifølge Ericsson er det derfor stor sannsynlighet for at disse bilene ikke vil oppfylle de nye grenseverdiene.
AdBlue ble først vanlig i personbiler etter at Euro 6-standarden kom i 2015, noe som betyr at mange eldre dieselbiler allerede ligger bak dagens miljøkrav.
Det skriver mediet Carup.
Kostbare reparasjoner
Selv om noen biler kan repareres for å bestå de nye testene, advarer eksperter mot at det i mange tilfeller vil være økonomisk ufornuftig.
Bo Ericsson anslår at reparasjonskostnadene kan komme opp i 60.000 kroner, noe som for mange overstiger bilens verdi.
Den svenske Transportstyrelsen bekrefter at konsekvensene kan bli store.
Ifølge etterforsker Anders Gunneriusson vil mange eldre biler bli underkjent, ettersom de ikke oppfyller de foreslåtte utslippsgrensene.
Mellom miljø og økonomi
De nye kravene har skapt debatt i flere land.
EU-kommisjonen understreker at målet er å forbedre luftkvaliteten, mens nasjonale myndigheter advarer mot de økonomiske konsekvensene for vanlige bilister.
Flere transportmyndigheter oppfordrer bileiere til å få målt bilens utslipp allerede nå for å være forberedt.
Når de nye kravene trer i kraft, kan det bli både dyrt og krevende å holde eldre dieselbiler på veien i Europa.

