Følg oss her

Bil og motor

Nordmenn elsker å reise til dette populære EU-landet: Nå vil landet forby bensin-, diesel- og hybridbiler

Feriefavoritten til tusenvis av nordmenn tar nå et overraskende grep som kan endre bilverdenen i hele Europa.

Publisert

d.

emission

Et av nordmennenes mest populære reisemål i Europa gjør seg klar til et dramatisk skifte.

Landets myndigheter har satt seg som mål å fjerne alle biler med forbrenningsmotor fra veiene – også hybridene – innen få tiår.

Planen har vakt oppsikt i EU, der flere medlemsland nå diskuterer hvor raskt bilindustrien faktisk kan omstille seg. Mens enkelte land ber om mer tid, mener andre at løpet allerede er lagt.

Spania sier nei til unntak

Det er Spania som tar ledelsen. Regjeringen i Madrid har sammen med Frankrike bedt EU-kommisjonen stå fast på den eksisterende planen om å stanse salget av nye bensin-, diesel- og hybridbiler fra 2035.

Statsminister Pedro Sánchez vil i tillegg fjerne bruken av slike biler helt innen 2050.

I et brev til EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen understreker Spania og Frankrike at europeiske bilprodusenter allerede har investert milliarder i grønn teknologi.

Å myke opp reglene nå, sier de, vil være både inkonsekvent og demotiverende for bransjen.

Det skriver razaoautomovel.

Motstand fra Tyskland og Italia

Ikke alle deler entusiasmen. Tyskland og Italia ønsker å åpne for unntak og ber om en mer 'pragmatisk' gjennomgang av reglene.

Den italienske statsministeren Giorgia Meloni har kalt 2035-målet for 'ideologisk galskap', mens Tyskland argumenterer for at biler som kan bruke syntetisk og karbonnøytralt drivstoff bør tillates.

Presset har allerede ført til reaksjon i Brussel. Ursula von der Leyen har bekreftet at EU vil vurdere justeringer i lovverket før utgangen av 2025.

Det kan bety forlenget levetid for hybrider som oppfyller strenge miljøkrav, eller godkjenning av CO₂-nøytrale drivstoff som utvikles av selskaper som Repsol og Porsche.

Et spørsmål om troverdighet

Den europeiske bilindustrien er delt i synet på hvor raskt omstillingen bør skje.

Produsentforeningen ACEA advarer om at stramme tidsfrister kombinert med økende kostnader og svak etterspørsel etter elbiler gjør målene vanskelige å nå.

For Spania er saken særlig følsom. Landet er EUs nest største bilprodusent, og over to millioner arbeidsplasser er direkte knyttet til industrien.

Regjeringen ser derfor saken som mer enn et miljøspørsmål – den handler også om Europas industrielle troverdighet.

Når klokken tikker mot 2035, gjenstår spørsmålet om Europa klarer å holde sammen i klimakampen, eller om kontinentet nok en gang havner på delt kurs.

Annonse