Følg oss her

Bil og motor

Nå blir det satt navn på: Dette er bilene eierne kvitter seg med allerede innen ett år

En ny analyse avslører hvilke modeller som mister eiernes tillit raskere enn noen andre.

Publisert

d.

Mekaniker

En ny analyse fra det uavhengige instituttet ISEECars viser at flere bilmodeller selges videre langt tidligere enn forventet.

Mange eiere kvitter seg med bilen i løpet av det første året, noe som gir et interessant innblikk i både markedet og bilkjøpernes prioriteringer.

Årsakene til at biler selges så tidlig

En rekke forhold spiller inn når eiere velger å selge bilen så raskt. Økonomi er en av de mest sentrale faktorene.

Lån, forsikring, drivstoffkostnader og service kan bli dyrere enn først antatt, og uforutsette hendelser som jobbskifte eller økte utgifter kan gjøre et raskt salg nødvendig.

Tekniske problemer eller manglende tilfredshet med modellen bidrar også. Enkelte opplever skjulte feil eller funksjoner som ikke fungerer like godt i praksis som de gjorde under kjøpsprosessen.

Endringer i livssituasjonen, som familieforøkelse eller behov for mer plass, kan dessuten gjøre bilen mindre egnet.

I noen kjøpergrupper er raske eierskifter en del av strategien. Noen ser det som en økonomisk fordel å bytte bil ofte, spesielt når modellene holder høy bruktverdi. For elbiler nevnes redusert rekkevidde i kulde og usikkerhet rundt batterikapasitet som typiske årsaker.

Det skriver Teol.

Modellene som oftest selges innen ett år

Premiumsegmentet dominerer listen over biler som raskest havner på bruktmarkedet. Land Rover Discovery Sport topper med 28,3 prosent, fulgt av Mercedes CLA, Mercedes GLA og Range Rover Evoque.

Mercedes C-klasse, Land Rover Discovery, BMW 5-serie og Jaguar F-Pace ligger også høyt.

Tallene viser at selv kostbare og teknologisk avanserte modeller ikke alltid gir den langsiktige tilfredsheten kjøperne forventer.

Det er særlig verdt å merke seg at både Land Rover og Mercedes har flere modeller på listen, noe som kan henge sammen med at kjøperne i dette segmentet har økonomisk rom for raskt å ombestemme seg.

Mindre luksus gir større lojalitet

I mellomklassen og de mer prisgunstige segmentene ser bildet annerledes ut. Modeller som Mini Clubman, Mitsubishi Mirage G4 og Mazda CX-70 selges betydelig sjeldnere i løpet av det første året.

Andelen ligger mellom 7 og 11 prosent, klart under tallene for premiumbilene.

Forskjellen tyder på at kjøperne i dette segmentet i større grad beholder bilen, både av økonomiske hensyn og fordi forventningene til utstyr og funksjonalitet ofte er mer stabile.

En utvikling som påvirker hele markedet

Undersøkelsen viser at bilkjøp i økende grad preges av skiftende behov og raske avgjørelser.

Bruktmarkedet vokser som følge av dette, samtidig som produsenter og forhandlere må forholde seg til en kundebase som stiller stadig høyere krav til kvalitet, forutsigbarhet og fleksibilitet.

Annonse