Bil og motor
Mann kjøpte 'nylig EU-godkjent' brukt Audi for 327.000 kroner: Dagen etter ventet reparasjoner for mange tusen kroner
Kjøpte ’EU-godkjent’ Audi til 327.000 – neste dag kom verkstedregningen.
Keven Bronsard trodde han hadde gjort et godt kjøp da han i juni i fjor overtok en Audi Q7 fra 2018.
Bilen hadde kjørt rundt 125.000 kilometer, og prisen var 327.000 kroner.
Et uavhengig verksted hadde inspisert bilen før handelen uten å finne feil, og alt tydet på en trygg investering.
Kort tid etter overtakelsen oppsto det alvorlige problemer. Motoren hadde et uvanlig høyt oljeforbruk, varsellamper lyste på dashbordet, og blå røyk kom utt av fra eksosrørene.
Etter bare 444 kilometer hadde Bronsard fylt på 2,5 liter olje.
Det skriver mediet journaldemontreal.
Mistanke om skjult feil
Han tok raskt kontakt med forhandleren Groupe GM West Island. Kravet var at handelen skulle annulleres og at hans tidligere bil ble levert tilbake.
Begge krav ble avvist. Bronsard mener det er snakk om en skjult mangel, siden bilen i praksis aldri har vært i forsvarlig stand.
"Jeg har knapt kjørt 500 kilometer med den. Dette er en alvorlig defekt," sier han.
Forhandlerens ansvar
Kjøpet inkluderte ett års utvidet garanti. Ifølge forbrukerorganisasjonen Association for Protection of Motorists innebærer det at forhandleren enten må reparere bilen eller heve kjøpet.
Normalt velges reparasjon som løsning, men i dette tilfellet har saken låst seg.
Eksperter påpeker at et oljeforbruk av denne størrelsen på så kort tid er tegn på en alvorlig feil som burde vært utbedret umiddelbart.
En kostbar konsekvens
Fordi saken dro ut i tid, valgte Bronsard å kjøpe en annen bil for å dekke familiens transportbehov. Det har etterlatt ham med et økonomisk tap på rundt 30.000 dollar, tilsvarende mer enn 327.000 kroner.
"Jeg har fått et stort hull i privatøkonomien. Audien står fortsatt stille på forhandlerens område, og jeg må fortsette kampen for å få saken løst," sier han.
Dersom partene ikke kommer til enighet, kan neste steg bli en rettssak mot forhandleren, som er en del av Dilawri Group.
Inntil videre står bilen parkert som et synlig bevis på hvor galt et bilkjøp kan gå, selv når den er nysynet.