Følg oss her

Bil og motor

Koenigseggs nye versting er allerede utsolgt

Publisert

d.

Foto: Koenigsegg

Svenske Koenigsegg har nok en gang tøyd grensene for hva som er mulig på fire hjul. Den nye hyperbilen Sadair’s Spear er basert på Jesko Attack, men er både lettere, sterkere og enda mer ekstrem.

Les mer: Denne elbilen ser ut som en Ferrari – men kommer fra Xiaomi

Slår sin egen rekord

Ifølge Koenigsegg selv var det aldri meningen å overgå Jesko, men når muligheten først lå der, ble det vanskelig å la være. Resultatet er en bil som slo Jesko Attacks rundetid på Gotland Ring med 1,1 sekunder – og det var bare under bilens første testomganger.

1602 hestekrefter på E85

Under panseret sitter en videreutviklet versjon av Koenigseggs 5-liters V8 med doble turboer. Motoren yter 1282 hk på vanlig bensin, men med E85 i tanken hopper tallet opp til svimlende 1602 hestekrefter. Girkassa er Koenigseggs egenutviklede ni-trinns Lightspeed-transmisjon, og hele systemet er optimalisert for lynrask respons – motoren ruser opp til 8500 rpm på 0,2 sekunder.

Aerodynamikk i høysetet

Sadair’s Spear har fått en rekke aerodynamiske forbedringer. Den mest iøynefallende er en aktiv, toppluftmontert dobbeltvinge bak. I front finner man større canards, nye luftekanaler og et forbedret panserdesign. Disse endringene bidrar ikke bare til mer marktrykk, men også til bedre kjøling.

Rask, lett – og lovlig

Dekkenes bredde er økt for bedre grep, bremsene er oppgradert med keramiske skiver og nye bremseklosser, og det hele holdes plant med Koenigseggs avanserte Triplex-fjæringssystem. Samtidig er vekten redusert med over 35 kilo sammenlignet med Jesko Attack. Det mest imponerende? Til tross for alle oppgraderingene er bilen fortsatt godkjent for vanlig vei.

Et navn med historie

Navnet er en personlig hyllest. Christian von Koenigsegg oppkalte Jesko etter sin far, og Sadair’s Spear var hesten faren red i sitt siste galoppløp. Nå pryder det samme navnet baken på en av verdens mest ekstreme gatebiler.

Utsolgt før noen fikk prøvekjørt

Kun 30 biler skal bygges, og alle er allerede revet bort. Prislappen? Over fem millioner dollar. Og nei, den summen inkluderte ikke moms.

Les også: Råd fra NAF: Slik sparer du på hurtiglading i sommerferien

Annonse