Bil og motor
Kias nye el-campingbil kan hente strøm fra vind og vann - og den har telt på taket
Spenn deg fast og gjør deg klar til en helt ny camping-opplevelse.
WKNDR-konseptet fra Kia viser en fremtid der bilen ikke bare frakter deg ut i naturen – men også lader seg selv mens du er der.
Med solcellepanel, turbinhjul og taktelt utfordrer bilen både tradisjonelt bildesign og ideen om hva det vil si å være «off-grid».
Les også:Strengere campingregler rammer også nordmenn på ferie: Her er det forbudt
Elbilen som lager strøm der strøm ikke finnes
Elbiler er blitt en naturlig del av hverdagen for mange, men spørsmålet mange stiller seg nå er: Hvor langt kan du egentlig komme uten tilgang til en ladestasjon?
For friluftsentusiaster, digitale nomader – og alle som har opplevd å gå tom for strøm langt unna sivilisasjonen – er drømmen om en selvforsynt campingbil i ferd med å bli virkelighet.
Og Kia mener tiden er moden.
Under årets EV-dag i Barcelona presenterte bilprodusenten sin visjon for fremtidens elektriske turbil: WKNDR.
Et konseptkjøretøy som henter energi fra elementene rundt deg – enten det er sol, vind eller rennende vann.
Det skriver mediet Dagens.com.
Artikkelen fortsetter under bildet

Naturen som ladekilde
WKNDR er ikke bare en ny elbil – den er en helhetlig idé om mobil frihet.
Konseptet ble først vist frem i mars, og baserer seg på Kias PV5-plattform. Bilen er modulbasert, helelektrisk, og utstyrt med solcellepanel på taket, justerbart interiør og – kanskje mest radikalt – turbinhjul som fanger opp energi fra både vind og vann.
Disse 35-tommers spesialhjulene er konstruert for å generere strøm også når bilen står stille. Ideen er at hvis du camper i et vindfullt område eller parkerer i nærheten av en bekk, kan hjulene snurre og lade batteriet – helt uten strømnett.
"Vi har i bunn og grunn natur-opplevelser i bakgården vår. Gå ut dit", sa Andre Franco Luis, Kias leder for fremtidig design, og forklarte hvordan teamet hans ble oppmuntret til å teste ideene i praksis fremfor å stole på teoretiske beregninger.
En sveitsisk lommekniv på hjul
Innvendig er WKNDR bygget med fleksibilitet i fokus. Setene kan snus, skyves og konverteres til bord. Det finnes innebygde skinner for oppbevaring av utstyr, og takteltet er integrert med solcelleteknologi – slik at du kan lade batteriet mens du sover.
Det hele er pakket inn i et minimalistisk og funksjonelt design som tar høyde for alt fra spontane helgeturer til lange opphold i villmarken.
Fra idé til virkelighet – nesten
Kia viste også frem konseptet på SEMA-messen i USA, en arena kjent for sitt kresne og bilkyndige publikum. For å møte kravene fra bilentusiastene har Kia-ingeniørene gått så langt som å utvikle spesialtilpasset fjæring og valgt robuste offroad-dekk fra Toyo og Nitto.
"Publikum på SEMA vet hva de driver med. Hadde vi gjort noe feil, ville de sett det umiddelbart", sier Franco Luis.
Ideen til turbinhjulene kom opprinnelig fra hans egen frustrasjon over vindkast under camping. Først forsøkte teamet å plassere turbiner på taket, men det så «rart» ut – derfor endte de opp med å bygge teknologien inn i hjulene i stedet.
Ikke klar for produksjon – ennå
Som Popular Science rapporterer, er WKNDR fortsatt kun et konseptkjøretøy.
Det finnes foreløpig ingen produksjonsdato, ingen offisielle spesifikasjoner og ingen bekreftet rekkevidde. Men for Kia handler det ikke om å lansere en bil i morgen – det handler om å vise hva som er mulig.
Målet er å inspirere til nytenkning i en tid der bilen i økende grad skal være mer enn bare et transportmiddel.
WKNDR viser hva som skjer når man lar design få drømme litt større – og litt villere.
Les også: Verdens verste bil gjør comeback