Følg oss her

Bil og motor

Ingen vil ha dem: Disse bilene har blitt nesten umulige å selge videre

Det som startet bra, endte ikke like godt.

Publisert

d.

Biler

Det begynte som en ekte suksesshistorie for Peugeot 208, Citroën C3 og Opel Corsa.

De tre modellene ble revet bort fra forhandlerne og ble rost for sin drivstofføkonomi og moderne teknologi.

I dag ser bildet derimot ganske annerledes ut. Eiere av modeller fra 2014 til 2020 sliter nemlig med å finne kjøpere som vil betale en rimelig pris.

Men hvorfor?

Ifølge nettstedet teksajten ligger problemet i PureTech-motoren, som med tiden har fått et rykte for å være upålitelig.

Det skyldes først og fremst en konstruksjonsfeil som gjør at registerreimen slites raskere enn forventet på grunn av kontakt med motoroljen. I verste fall kan det føre til alvorlige motorfeil og dyre reparasjoner.

Forhandlere avviser eller byr lavt

Det dårlige ryktet har gjort bilforhandlere mer skeptiske til biler med PureTech-motor.

"Vi tar ikke inn noen PureTech-biler med mindre de fortsatt er under garanti," sier Yoni Dayan fra Simplicicar.

De forhandlerne som likevel tar inn bilene, legger ofte inn lave bud for å kompensere for de potensielle risikoene.

Analyser viser også at modellenes bruktbilverdier ikke akkurat er noe å juble over.

En Peugeot 208 fra 2015 med 82 hestekrefter har i dag falt med 61 prosent sammenlignet med nyprisen. Det er betydelig mer enn en tilsvarende Volkswagen Polo, som har falt med 48 prosent.

En Citroën C3 fra samme år har mistet hele 65 prosent av sin verdi.

Har utvidet garantitiden

For å gjenopprette forbrukernes tillit har Stellantis, konsernet bak de aktuelle modellene, satt i gang en rekke tiltak.

Garantitiden er blitt utvidet til 8 år eller 160 000 kilometer, og det er innført vrakpantbonuser for eiere som velger å oppgradere til en nyere modell.

Om tiltakene er nok til å få modellene til å gjenvinne sin opprinnelige verdi, gjenstår å se. Risikoen for plutselige motorproblemer vil nok alltid være der.

Annonse