Følg oss her

Bil og motor

EU trekker seg fra planen om å fase ut bensin- og dieselbiler i 2035

EU har snudd i spørsmålet om forbud mot nye fossilbiler fra 2035.

Publisert

d.

shutterstock.com

Ifølge Manfred Weber, leder for den største partigruppen i EU-parlamentet, EPP, blir planene om full utfasing av bensin- og dieselbiler lagt bort. I stedet foreslås et mindre ambisiøst mål for utslippskutt i bilsektoren.

Uttalelsen kom i et intervju med den tyske avisen Bild, der Weber bekrefter at kravet om nullutslipp i nye biler ikke lenger gjelder.

Fra totalforbud til lavere utslippskrav

Den opprinnelige planen innebar at alle nye biler solgt i EU fra 2035 skulle være utslippsfrie. Nå erstattes dette av et krav om 90 prosent reduksjon i CO2-utslipp fra bilprodusentenes samlede bilparker.

Les også: Tesla skiller seg kraftig ut i ny bruktbilundersøkelse

I praksis betyr det at biler med forbrenningsmotor fortsatt kan produseres og selges også etter 2035. Weber sier rett ut at det tidligere teknologiforbudet mot forbrenningsmotorer er fjernet, og at dagens motortyper fortsatt vil ha en fremtid i markedet.

Sterkt press fra medlemsland og bilindustri

Kursendringen kommer etter langvarig press fra flere medlemsland, særlig Tyskland og Italia. Også store europeiske bilprodusenter som Volkswagen, Stellantis, Renault, Mercedes-Benz og BMW har argumentert tungt mot et absolutt forbud.

Produsentene har pekt på at markedet selv bør avgjøre tempoet i overgangen til nye teknologier, og at et totalforbud kunne svekke europeisk konkurranseevne og føre til tap av arbeidsplasser. Det skriver input.

Jubel i industrien, bekymring blant klimaforkjempere

Weber omtaler beslutningen som et viktig signal til bilindustrien og mener den bidrar til å sikre titusenvis av arbeidsplasser i Europa. Samtidig er det ventet sterk kritikk fra klimaorganisasjoner og politikere som mener EU nå svekker en av sine mest sentrale klimaplaner.

Avgjørelsen kan føre til større usikkerhet blant forbrukere og produsenter, som tidligere har forholdt seg til tydelige og langsiktige mål for overgangen til utslippsfri transport.

Et veivalg mellom klima, industri og teknologi

Med den nye linjen står EU i et mer åpent landskap der flere teknologier konkurrerer side om side. For mange betyr det større valgfrihet, men også mindre forutsigbarhet.

Samtidig skjerper andre deler av verden satsingen på elektrisk transport. Spørsmålet fremover blir om EUs mykere linje vil gi europeisk industri et pusterom, eller om den vil føre til at unionen sakker akterut i det globale grønne skiftet.

Les også: Brukte elbiler flommer inn på markedet – og gir leasingtilbud til lav pris

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse