Bil og motor
Endring hos bilprodusent: følger etter de tyske merkene
Mazda får nytt, flatt logo-design
Mazda har modernisert sitt kjente merke. Allerede sommeren 2024 leverte produsenten inn et nytt logoforslag til det japanske patentkontoret, og under Japan Mobility Show i Tokyo ble den nye utgaven vist offentlig for første gang.
De karakteristiske vingene i M-symbolet består, men formen fremstår nå mer kantet og omsluttet av et tydelig ovalt felt. Den blanke, tredimensjonale stilen er borte til fordel for et flatt og minimalistisk uttrykk.
Mazda har ennå ikke oppgitt når logoen skal tas i bruk. En mulig tolkning er at den nye versjonen er tilpasset kommende elbiler, kanskje med mulighet for lyssetting. Et flatt design fungerer bedre på digitale skjermer og passer til den mer enkle, moderne profilen som mange bilmerker nå velger.
Les også: Det er ikke som du tror: Dette bilmerket har minst batterislitasje
En del av en større designtrend
Mazda er ikke alene om å gjøre endringer. Flere produsenter, blant dem Volkswagen, Audi, Ford, Peugeot, Opel, Renault, Dacia og Citroën, har allerede gått over til todimensjonale logoer.
Denne retningen skyldes både estetikk og praktiske hensyn. På biler med opplyste emblemer kan en 3D-logo virke utdatert og bryte med resten av formspråket. Flate logoer fremstår renere, lettere å gjengi digitalt og mer fleksible i bruk på skjermer, nettsider og apper.
Med sitt nye merke følger Mazda altså trenden og justerer sin visuelle identitet for å passe bedre inn i en digital tid.
Logoens utvikling siden 1970-tallet
Mazdas logo har gjennomgått mange endringer de siste femti årene. På 1970-tallet brukte selskapet en enkel, blokkaktig skrifttype, før den kjente vingede M-en ble introdusert i 1997. Siden da har bare små justeringer blitt gjort.
Ifølge Mazda symboliserer M-en "kontinuerlig forbedring, kreativt tenkesett og utholdenhet". En formulering som for mange fremstår som et uttrykk for bilprodusentens ønske om å vise stabilitet og fremdrift. Det skriver chip.
Audi, VW og Skoda som forbilder
Audi var blant de første som forlot den glansfulle, tredimensjonale logoen. De fire ringene har vært merkets kjennetegn i nesten 90 år, men har fått et nytt, flatt uttrykk for å passe både digitale flater og bilene selv. Den nye stilen skal gi et enhetlig inntrykk på tvers av alle plattformer, fra nettsider til bilkarosseri. Logoen brukes allerede på blant annet Audi Q8 55 e-tron.
Volkswagen gikk samme vei i 2019, da merket fjernet den plastiske effekten i sitt emblem. Skoda fulgte nylig etter med en forenklet 2D-logo og en oppdatert skrifttype.
Trenden peker i én retning: bilprodusentene legger bort skinnende 3D-effekter og velger rene, flate symboler som gjenspeiler den digitale utviklingen.
Minimalisme også hos Mercedes
Også Mercedes har tonet ned detaljene i sitt emblem. Den klassiske stjernen fremstår nå i en mer enkel og ensfarget utgave, i tråd med den samme visuelle retningen som stadig flere merker følger.
Bilindustrien viser dermed tydelig at fremtidens logoer ikke skal glitre og speile, men fremstå klare, digitale og tidløse.
Les også: Si farvel til tåkelyktene på bilen din: Her er hva som vil erstatte dem

