Bil og motor
Du bør snart begynne å ta farvel med SUV-ene: Eksperter peker på en overraskende erstatter
Biltypen som har dominert veiene i flere tiår, kan snart være på vei ut – og det som kommer i stedet, vil overraske mange.
SUV-en har lenge vært et symbol på frihet, trygghet og status.
De romslige bilene har dominert både byer og landeveier, men ifølge nye forskningsresultater fra Imperial College London kan denne trenden være i ferd med å snu.
Forskere mener det er på tide å begrense salget av de populære bilene, som de mener utgjør en økende utfordring for både klimaet og trafikksikkerheten.
Tallene taler for seg selv. I dag står SUV-er for omtrent halvparten av alle nye biler som selges på verdensbasis – en markant økning fra 15 prosent i 2010.
Det som en gang var et nisjevalg for eventyrlystne offroadere, har blitt en hverdagsbil for familier verden over.
Når bilen blir for stor
SUV-er skiller seg fra vanlige personbiler ved å være både tyngre, høyere og bredere.
Det gir føreren en følelse av trygghet, men øker samtidig risikoen for alvorlige ulykker for dem som befinner seg utenfor bilen.
Ifølge forskerne er sjansen for at en fotgjenger mister livet i en kollisjon med en SUV hele 44 prosent høyere enn med en vanlig bil. For barn øker risikoen med hele 82 prosent.
Et av hovedproblemene er bilens høye front. Den gir dårligere sikt og gjør at føreren lettere overser små barn og syklister.
En gjennomsnittlig fører av en Land Rover Defender kan faktisk ikke se et fire år gammelt barn som sitter rett foran bilen.
Det skriver mediet libertatea.
Et klimaproblem på fire hjul
SUV-en er heller ingen vinner for miljøet. Tyngre biler bruker mer drivstoff, slipper ut mer CO₂ og forårsaker større slitasje på dekk og asfalt.
Denne slitasjen frigjør små partikler som havner i lufta og kan trenge dypt inn i lungene.
Resultatet er dårligere luftkvalitet og økt risiko for helseplager – også for dem som ikke engang eier bil.
Veien videre
Ekspertene foreslår flere tiltak for å bremse utviklingen.
Høyere parkeringsavgifter for store biler, justerte registreringsavgifter og tydeligere informasjon om kjøretøyets størrelse kan gjøre det mer attraktivt å velge mindre biler.
De foreslår også en såkalt 'barnesikt-test' for nye bilmodeller, slik at produsenter må tenke mer på sikkerhet og oversikt.
SUV-en har hatt sin glansperiode, men mye tyder på at fremtiden tilhører lettere, mer miljøvennlige og tryggere biler.
Spørsmålet er bare hvor lenge de store bilene får beholde plassen sin på veien.

