Følg oss her

Bil og motor

BMW sier farvel til rattet – 130 km/t uten å holde i det

Godkjent “hands-off” på motorvei

Publisert

d.

Foto: DiPres / Shutterstock.com

BMW Group har fått grønt lys under den nye FN-standarden UN Regulation No. 171 (DCAS), som åpner for nivå 2-førerstøtte på motorvei. Med systemet “Motorway Assistant” kan føreren lovlig slippe rattet i hastigheter opp til 130 km/t, mens bilen styrer, bytter felt og følger ruten. Føreren er fortsatt ansvarlig og må være klar til å gripe inn.

Slik fungerer “Motorway Assistant”

Systemet overvåker trafikk og filmarkeringer og bruker øyebekreftelse for å sikre at sjåføren følger med. Filskift kan initieres med et blikk i sidespeilet, og bilen fullfører manøveren automatisk når forholdene er trygge. Løsningen er først godkjent for nye BMW iX3 i flere europeiske land, men skal rulles ut til flere modeller og markeder etter hvert.

Les også: Si farvel til tåkelyktene på bilen din: Her er hva som vil erstatte dem

Komfort nå – ikke full autonomi

BMW beskriver kjøreopplevelsen som et samspill mellom fører og bil, der algoritmer og kunstig intelligens avlaster på lange motorveietapper. Dette er likevel ikke selvkjøring: du kan ta hendene av rattet, men ikke øynene av veien. Produsenten varsler dessuten at systemet vil få flere funksjoner over tid, blant annet støtte for mer komplekse situasjoner. Det skriver meremobil.

Hva betyr det for bilisten?

I praksis får du mer avslappet kjøring i kø og på lange strekk, mindre mikrostyring i filen og tryggere, automatiske filskift. Samtidig gjelder de samme sikkerhetskravene: hold blikket på veien, vær beredt til å overstyre, og følg fartsgrenser og trafikkregler. Forskjellen mellom “hands-off” og ekte autonom kjøring er fortsatt stor.

Les også: Bilførere gjør fortsatt feil på disse to trafikkskiltene: Forskjellene er små, men bøtene kan bli store

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse