Bil og motor
Audi lanserer ny logo: Skroter de fire ringene
Se den nye logoen her.
Få bilmerker er mer ikoniske enn Audi. De fire ringene har stått på panseret siden 1932, et symbol på kvalitet, presisjon og tysk ingeniørkunst. Ringene er så innarbeidet at de nesten føles uforanderlige – som BMWs propell eller Mercedes-stjernen.
Derfor vekker det oppsikt når Audi nå bryter med tradisjonen. For første gang på nesten 90 år lanseres en Audi helt uten ringene.
Men dette skjer ikke i Tyskland, og heller ikke i Norge.
Det er i Kina at Audi snur opp ned på merkevaren sin.
Et helt nytt Audi
Nykommeren heter Audi E5 Sportback og er første modell i Audis ferske Kina-merke – kun kalt “AUDI”. Her er ringene borte, og designet og konseptet er tilpasset unge, teknologivante kinesiske kunder.
Bilen ble lansert i midten av september, og responsen var enorm: Ifølge CarNewsChina tikket det inn 10.153 forhåndsbestillinger på bare 30 minutter.
Prisen er en viktig del av forklaringen. Startprisen er 235.900 yuan, rundt 330.000 norske kroner – langt under det vi forbinder med premium-elbiler fra Audi i Europa.

Hype eller reell suksess?
I Kina er det vanlig at forhåndsbestillinger kun krever et symbolsk depositum. Tallene kan derfor være mer hype enn faktiske salg.
"Dette er en kjent metode for å sikre medieomtale", sier bilanalytiker Zhang Yi til bilmagasinet Go Car.
Likevel har Audi og partneren SAIC fått akkurat det de ønsket seg: massiv oppmerksomhet og et skikkelig buzz rundt merkevaren.
Imponerende tall til lav pris
E5 Sportback leveres med batterier fra 76 til 100 kWh, og rekkevidde på opptil 773 km (etter kinesisk målemetode). Lynlading skal gi 370 km på 10 minutter, og toppmodellen har hele 780 hestekrefter – til en pris på under 420.000 kroner.
Med andre ord: ytelse på RS-nivå til prisen av en mellomklassebil.
Foreløpig er bilen kun forbeholdt Kina. Audi har ikke annonsert eksport, men med spesifikasjoner og priser som dette er det lett å se for seg at lignende konsepter kan finne veien til Europa.