Bil og motor
Advarer mot svindel: Ikke betal Autopass-fakturaen
Statens vegvesen går nå ut med en klar advarsel. Hvis du har mottatt en e-post eller SMS med krav om betaling fra Autopass eller vegvesenet, la være å betale. Det er svindel.

"Vi sender ikke ut betalingskrav. Kommer det et krav der det står Autopass eller Statens vegvesen som avsender, er det garantert svindel", sier kriminalanalytiker Gjermund Skotte i Statens vegvesen.
Det er de regionale bompengeselskapene som håndterer betaling, ikke Autopass selv. Det gjelder selskaper som Ferde, Fjellinjen, Vegamot, Bompengeselskap Nord og Vegfinans, samt brikkeutstedere som Flyt, Autosync og Skyttelpass.
Les mer: 15 smarte Netflix-triks du (kanskje) ikke visste om
Svindlerne har byttet taktikk
Tidligere ble falske meldinger som oftest sendt på SMS, men nå bruker svindlerne i større grad e-post.
"De siste dagene har vi sett en økning i slike e-poster", sier Skotte.
Meldingene kan også be deg oppdatere personlig informasjon, og noen gir seg ut for å kreve betaling for «ubetalte trafikkgebyrer».
AI gjør svindelen mer troverdig
Statens vegvesen peker også på at kunstig intelligens gjør det vanskeligere å skille ekte og falske meldinger.
"Mange svindelforsøk er nå formulert med AI, og det gjør det ekstra vanskelig for folk å avsløre hva som er ekte og ikke", sier Skotte.
Verken Statens vegvesen eller politiet sender ut bøter eller betalingskrav på SMS. Får du slike meldinger, bør du slette dem umiddelbart og ikke klikke på noen lenker.