Følg oss her

Bil og motor

20 biler som bare blir kulere med årene

Noen biler blir bare råere med alderen. Fra rallylegender til retroikoner – her er 20 modeller som eldes med stil og fart.

Publisert

d.

Noen biler falmer i takt med tiden. Andre blir ikoniske. Disse 20 modellene er ikke bare gamle – de blir bare kulere for hvert år som går.

DeLorean DMC-12

Foto: Delorean

En bil som floppet ved lansering, men som ble et popkulturelt ikon takket være «Tilbake til fremtiden» og sitt unike design med rustfritt stål og måkevingedører.

Toyota Supra Mk4

Foto: Caroline Ruda / Shutterstock.com

Den klassiske Supra fra 90-tallet med den legendariske 2JZ-motoren er elsket blant tunere og samlere. Rå kraft og tidløst design.

Ford Mustang (1965–70)

Foto: Ford mustang

Muscle car-ikonet som definerte en hel epoke. Rått, amerikansk og fortsatt et symbol på frihet og stil.

Porsche 911 (993)

Foto: Porsche

Den siste luftkjølte 911-en. En bil med analog følelse og klassisk Porsche-kvalitet, som bare stiger i verdi og status.

Honda NSX (1. generasjon)

Foto: Honda

Japans svar på Ferrari, men med Hondas pålitelighet. NSX kombinerte superbilprestasjoner med brukervennlighet og tidløst design.

BMW E30 M3

Foto: BMW

Født på racerbanen, bygget for gata. Den firkantede M3-en er lett, presis og ettertraktet som aldri før.

Lamborghini Countach

Foto: Lamborghini

Den mest ekstreme designen 80-tallet kunne tilby. Countach ser fortsatt ut som en superbil fra en annen planet – og det er nettopp derfor vi elsker den.

Mazda RX-7 FD

Foto: JoshBryan / Shutterstock.com

Let, vakker og med wankelmotor. RX-7-en er en drøm for entusiaster og ser fortsatt moderne ut.

Audi Quattro (Ur-Quattro)

Foto: Audi

Rallylegenden som brakte firehjulstrekk til gatebilene. Teknisk viktig, visuelt markant og med ekte motorsport-DNA.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II

Foto: Mercedes-benz

En racingbil i dress. Evo II var ekstrem i design og ytelse, og er i dag en sjelden klassiker med rå utstråling.

Nissan GT-R R34

Foto: Nissan

Gjennombruddet til JDM-legenden, kjent fra Fast & Furious. Teknologisk avansert og skyhøyt ettertraktet.

Chevrolet Corvette C4 ZR-1

Foto: kukurund / Shutterstock.com

Ofte undervurdert, men ZR-1 satte ny standard for ytelse. Den var langt foran sin tid, og blir i dag gjenoppdaget.

Volkswagen Golf GTI Mk1

Foto: Volkswagen

Hot hatch-legenden som startet det hele. Lett, leken og tidløs i designet. En ekte entusiastbil.

Ferrari F40

Foto: Ferrari

Rå, brutal og helt uten hjelpemidler. F40 var Enzos siste signatur, og den er fortsatt en av verdens mest ettertraktede superbiler.

Lotus Esprit V8

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Under radaren, men med stil og ytelse i toppklasse. En ekte britisk sportsbil med karakter og karisma.

Dodge Viper GTS (1996)

Foto: Dogde

En amerikansk villstyring med V10 og null filter. Designet er like ekstremt som kjørefølelsen.

Peugeot 205 GTI

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

En fransk pocket rocket. Livlig, lett og elsket for sin direkte styring og karisma.

Toyota Land Cruiser (J40)

Foto: Toyota

Tåler alt, går overalt. J40 er i dag et stilikon blant offroadere og samlere.

Subaru Impreza WRX STI (1990-tallet)

Foto: areyouben / Shutterstock.com

Direkte fra rally til landeveien. Spoilere, buler og en lyd som fortsatt gir gåsehud.

Alfa Romeo GTV6

Foto: Sergey Kohl / Shutterstock.com

Italiensk design, herlig lyd og en sjelden tilstedeværelse på veien. En bil som modnes som vin.

Annonse