Biler
Volkswagen satser på elbiler med bensinmotor – for å gi lengre rekkevidde
En ny biltype er på vei tilbake: Elbiler med innebygd bensingenerator. Flere bilprodusenter har kastet seg på trenden, og nå følger også Volkswagen etter.

Rekkeviddeforlenger gir nye muligheter
Volkswagen har nylig presentert konseptbilen ID.Era, en elektrisk familiebil med såkalt rekkeviddeforlenger – en teknologi som kombinerer eldrift med en liten forbrenningsmotor. Motoren driver ikke hjulene direkte, men fungerer som en generator som produserer strøm når batteriet nærmer seg tomt. Det skriver TV2.
Dette kan gi betydelig lengre kjøreavstander uten behov for ladestopp, noe som særlig kan være en fordel i områder med kalde vintre, høye hastigheter og lange pendlerruter – for eksempel på tyske motorveier. Ifølge produsenten er målet at ID.Era skal kunne kjøre rundt 300 km på strøm, og ytterligere 700 km med støtte fra bensinmotoren.
Les også: Disse 10 tingene kan gi deg bot – selv om bilen står helt stille
Økende interesse for EREV
Biler med denne teknologien omtales som EREV – Extended Range Electric Vehicles – og har fått et visst fotfeste, særlig i Kina. Flere produsenter, som Mazda, BYD, Li Auto og Zeekr, har allerede lansert slike modeller eller planlegger å gjøre det. Nå går også Volkswagen inn i dette markedet.
Den økende interessen handler om et ønske om å gi elbilene samme fleksibilitet som bensin- og dieselbiler, uten å gi slipp på elektrisk drift i det daglige.
Vil ha unntak fra EUs fossilforbud
Volkswagen ønsker at EU skal gjøre unntak for biler med rekkeviddeforlenger når fossilbilforbudet trer i kraft i 2035. Konsernsjef Oliver Blume mener at biler av denne typen fortsatt bør regnes som elbiler, ettersom forbrenningsmotoren ikke driver bilen direkte.
«Du kjører fortsatt elektrisk, men du har muligheten til å kjøre langt uten å lade. Det gjør overgangen til elbil enklere,» har han uttalt til det tyske bransjebladet Automobilwoche.
ID.Era utvikles i samarbeid med kinesiske SAIC, og skal etter planen lanseres på det kinesiske markedet. Om bilen også blir tilgjengelig i Europa, er fortsatt usikkert.
Kan nå også påvirke ID.4 og ID.7
Ifølge flere internasjonale medier vurderer Volkswagen nå om eksisterende modeller som ID.4 og ID.7 kan tilbys med samme type rekkeviddeforlenger. Dette er foreløpig ikke bekreftet offisielt, men interne uttalelser fra ledere i selskapet hinter om at teknologien kan være aktuell for flere biler i ID-serien.
Blant annet har utviklingssjef Kai Grünitz nylig uttalt at dersom ID.7 ble levert med rekkeviddeforlenger, kunne batterikapasiteten vært redusert betraktelig – fra dagens 80 kWh til 30 kWh – uten at det ville gått særlig utover total rekkevidde.
Hva som blir realisert gjenstår å se, men det er tydelig at diskusjonen om alternativer til rene elbiler er i ferd med å få ny aktualitet i det europeiske markedet.
Les også: 10 vanlige biler med overraskende mye hestekrefter