Følg oss her

Biler

Vokser raskere enn elbiler

Nå vurderer også EU å åpne dørene.

Publisert

d.

Foto: Exlantix

EREV står for Extended Range Electric Vehicle, eller elbil med rekkeviddeforlenger. Det betyr i praksis en elbil som lades som vanlig, men som også har en liten bensinmotor som kun brukes til å lade batteriet når det trengs – ikke til å drive hjulene. Teknologien har eksistert en stund, men vokser nå i rekordfart.

Boom i Kina – 83 prosent vekst

Særlig i Kina er teknologien blitt populær. Ifølge Bloombergs Electric Vehicle Outlook 2025 økte salget av EREV-biler med hele 83 prosent i 2024 – tilsvarende 1,2 millioner biler. Det gjør EREV til den raskest voksende drivlinjen i verden.

Volkswagen og Volvo satser


Flere store produsenter kaster seg nå på trenden. Volkswagen har allerede lansert sitt EREV-konsept ID.Era i Kina, med hele 1000 km rekkevidde. Volvo har også annonsert at de vil tilby biler med rekkeviddeforlenger, blant annet en nytolkning av sin XC70-modell.

Kan bli lovlig i EU etter 2035

EU har vedtatt forbud mot nye fossilbiler fra 2035, men det pågår nå diskusjoner om EREV-teknologien likevel skal tillates. Ifølge Der Spiegel vurderer EU-kommisjonen «mulige fleksibiliteter» for å beskytte konkurransekraften i europeisk bilindustri. Flere EU-representanter støtter ideen.

Lite trolig i Norge

I Norge, hvor nesten alt nybilsalg er elektrisk, er det imidlertid liten grunn til å tro at EREV vil bli vanlig. Norske myndigheter har ikke signalisert noen åpning for slike løsninger, selv om enkelte aktører har uttrykt ønske om det.

En løsning for rekkeviddeangst

EREV kan være en mellomting for de som kvier seg for å gå 100 prosent elektrisk. De fleste EREV-biler har en elektrisk rekkevidde på rundt 20–30 mil til daglig bruk, mens bensinmotoren forlenger den totale rekkevidden til rundt 100 mil – uten behov for ladestopp.

Annonse