Biler
Unngå bot på 4700 kroner: På dette tidspunktet skal sommerdekkene av
På dette tidspunktet skal sommerdekkene av.
Når høsten melder seg og de første kalde morgentimene gjør seg gjeldende, er det ikke bare ullgenseren som bør finnes frem.
Bilen krever også litt ekstra oppmerksomhet, og det kan bli kostbart å utsette overgangen til vinterdekk.
Det skriver mediet denoffentlige.
Høstferien som huskeregel
For mange bilister er høstferien et naturlig tidspunkt å bytte dekk. Selv om september i år har vært uvanlig mild, kan været snu raskt.
Ifølge Continental blir høsten preget av ustabilt og vått vær, med innslag av kald luft fra nord. Da er sommerdekk en risikosport.
"Man bør bestille time til dekkskift nå, selv om været virker mildt. Det handler om å være forberedt", sier Georg Nielsen, direktør i Continental Dekk Danmark.
Dette er reglene
I Norge finnes det ingen fast dato for når vinterdekk må på, men reglene er at bilen alltid må ha dekk som er egnet for føret. Det betyr at dersom du kjører med sommerdekk på snø eller is, kan det være ulovlig – selv i september.
For piggdekk er det derimot klare datoer: I Sør- og Midt-Norge er piggdekk tillatt fra 1. november til første mandag etter 2. påskedag, mens bilister i Nordland, Troms og Finnmark kan bruke piggdekk fra 16. oktober til 30. april. Er det vinterføre utenom disse datoene, er det likevel lov å bruke piggdekk.
Så mye koster det å bryte reglene
Kjører du med dekk som ikke har tilstrekkelig mønsterdybde, er gebyret normalt 1175 kroner per dekk, totalt 4700 kroner. I tillegg kan politiet gi bot på rundt 3130 kroner hvis bilen ikke har dekk som er egnet til føret.
I verste fall kan bilen bli avskiltet dersom den anses som trafikkfarlig.
Totalt kan du altså risikere flere tusen kroner i bot dersom du kjører på sommerdekk når vinterføret setter inn.
Helårsdekk kan være et alternativ
Flere velger helårsdekk for å slippe dekkskiftet.
Ifølge Georg Nielsen kan det fungere fint dersom man kjører under 10.000 kilometer i året, stort sett i byområder, og har mulighet til å la bilen stå på dager med snø og is.
For de som må bruke bilen uansett vær, er vinterdekk fremdeles den sikreste løsningen.
En test fra FDM og ADAC viste at Continentals AllSeasonContact 2 kom best ut blant 16 helårsdekk.
Testen viser samtidig at egenskapene varierer mye, og at valget bør tas ut fra kjøremønster og behov.
Sikkerheten starter med dekkene
Det viktigste er fortsatt at dekkene passer til forholdene, har riktig mønsterdybde og korrekt lufttrykk. Bilens veigrep tilsvarer i realiteten fire postkort.
"Uansett hvor mye teknologi bilen er utstyrt med, starter sikkerheten alltid med dekkene", understreker Georg Nielsen.
Selv om høsten fortsatt føles mild, er rådet tydelig. Bestill time for dekkskifte i god tid før kulden setter inn. Det er både tryggere og langt rimeligere enn å ende opp med en bot.