Biler
Uber i hardt vær: Hemmelig algoritme avslørt i ny studie

To uavhengige universiteter anklager Uber for å ha brukt hemmelige algoritmer til å øke fortjenesten kraftig, på bekostning av både passasjerer og sjåfører.
Algoritmene endrer spillet
En fersk studie fra Columbia Business School i New York hevder at Uber systematisk har brukt «algoritmisk prisdiskriminering» for å sette høyere priser for passasjerer – og lavere lønn for sjåfører. Studien er basert på analyser av titusenvis av turer og over to millioner bestillingsforespørsler i USA.
Funnene samsvarer med en lignende rapport fra Universitetet i Oxford, som nylig avdekket at britiske Uber-sjåfører har tjent merkbart mindre etter at selskapet innførte dynamisk prising i 2023.
Selskapets andel har økt kraftig
Columbia-rapporten viser hvordan Ubers «upfront pricing»-modell i USA, innført i 2022, har økt selskapets andel av inntektene betydelig. Der hvor Uber tidligere tok rundt 32 prosent av passasjerens betaling, viser dataene at denne andelen steg til over 42 prosent innen slutten av 2024.
I Storbritannia viser Oxfords tall at medianandelen Uber tar fra hver sjåfør steg fra 25 til 29 prosent – og i enkelte tilfeller opp til over 50 prosent.
Passasjerer betaler mer – sjåfører får mindre
Len Sherman, en av forskerne bak Columbia-studien, forklarer det slik: «Uber vet hvem som er villig til å betale mer som passasjer – og hvem som er villig til å akseptere mindre som sjåfør.» Ifølge rapporten har selskapet økt sine inntekter dramatisk i perioden studien dekker. I 2024 hadde Uber et positivt kontantresultat på 5 milliarder pund, etter å ha tapt 303 millioner i 2022.
Uber: – Påstandene stemmer ikke
Uber avviser kritikken og hevder algoritmene er laget for å balansere tilbud og etterspørsel i sanntid – og at prisene gir både sjåfører og passasjerer åpenhet og forutsigbarhet. Selskapet understreker at prisene ikke personaliseres, og at sjåførene har full innsikt i lønn og kjøretid før de aksepterer en tur.
«Påstandene om manipulerende eller diskriminerende prising er feilaktige og ikke støttet av bevis,» sier en talsperson for Uber.
Nok en kontrovers for Uber
Dette er ikke første gang Uber får kritikk. Tidligere har selskapet blitt dømt i britisk høyesterett for å måtte betale minstelønn og feriepenger, og har vært gjenstand for den omfattende «Uber Files»-avsløringen i 2022, som blant annet viste skjult lobbyvirksomhet og manipulasjon av myndigheter.
Spørsmålet nå er hvordan selskapet vil forsvare bruken av algoritmer som ser ut til å ha gjort både sjåførene og kundene fattigere – mens selskapets kontantstrøm har blitt rikere.