Følg oss her

Biler

Tysk sportsbilprodusent går konkurs

Publisert

d.

isdera-commendatore-112i (foto: dyler.com)

Et lite stykke tysk bilhistorie nærmer seg slutten. Den eksklusive bilprodusenten Isdera er offisielt begjært konkurs.

Superbiler med sjel

Isdera er kanskje ikke et navn som alle kjenner til, men blant bilentusiaster har selskapet hatt en nesten mytisk status. Med håndbygde superbiler, unike design og motorer fra Mercedes-Benz var Isdera kjent for å lage biler som knapt lot seg kjøpe – rett og slett fordi så få ble produsert.

Modeller som Imperator 108i og Commendatore 112i har vært drømmen for samlere og fans av ekte nisjebiler.

Imperator 108i (foto: Thilo Parg)

Startet med en drøm – og en Porsche

Historien bak Isdera begynte i 1982, da gründeren Eberhard Schultz forlot Porsche for å bygge biler etter egne ideer. Han hadde tidligere imponert Porsche ved å kjøre opp i egenkonstruert bil – en gest som sikret ham jobb. Men drømmen var større enn det.

Resultatet ble Isdera, et selskap som produserte biler i mikroskopiske volumer – ofte med over 300 km/t i toppfart, kraftige V8-ere under panseret og håndplukket tysk ingeniørkunst i hvert hjørne.

Elbilsatsing uten løft

Etter salget til Sinfonia Automotive i 2016 forsøkte Isdera å relansere seg med en elektrisk sportsbil – Commendatore GT. Men prosjektet fikk aldri skikkelig fotfeste. Produksjonen ble aldri realisert i særlig skala, og det har vært stille fra selskapet de siste årene.

Konkurs og 90 dagers frist

Nå er konkursen et faktum. Fabrikken i St. Ingbert står stille, og selskapet har ifølge tysk lov 90 dager på seg til å komme til enighet med kreditorene. Lykkes det ikke, vil det bety kroken på døra for godt.

Fra dristig idé til mekanisk ikon

Historien om Isdera er et eksempel på hva som kan skje når drømmer møter virkelighet – og når selv store ideer ikke alltid holder mot økonomiske utfordringer i en krevende bilbransje.

Annonse