Biler
Tom kjøpte brukt Skoda og kjørte over 100.000 kilometer: Da bilen brøt sammen oppdaget han den uhyggelige hemmeligheten
Da bilen brøt sammen oppdaget han den uhyggelige hemmeligheten.
Da Tom for litt over tre år siden satte seg bak rattet i sin brukte Skoda Superb, virket handelen fornuftig.
Bilen var fire år gammel, hadde gått 119.000 kilometer og prisen lå i den rimelige enden.
I løpet av de neste årene rullet han mer enn 100.000 kilometer mer, før bilen til slutt ga opp. Årsaken var et havarert AdBlue-system.
Det skriver mediet iltalehti.
AdBlue-systemet i søkelyset
AdBlue er et påbudt system i moderne dieselbiler, som reduserer skadelige nitrogenoksider i eksosen.
Det fungerer ved at en spesiell væske tilføres og omdanner de farlige stoffene til ufarlige komponenter.
Da systemet i Toms bil sviktet, satt han igjen med en verkstedregning på 788 euro. Han mente ansvaret lå hos bilforhandleren som hadde solgt ham bilen.
Uenigheten vokste
Tom mente at feilen ikke kunne forklares som normal slitasje, men at frostspreng hadde ødelagt en av slangene i systemet. Han tok derfor saken til Forbrukertvistutvalget.
Forhandleren på sin side sto fast på at bilen var i orden ved salget, og at skaden skyldtes naturlig aldring.
Ifølge forhandleren måtte det regnes med at en bil som hadde gått så langt, før eller siden ville trenge kostbare reparasjoner.
Forbrukertvistutvalgets vurdering
Utvalget måtte vurdere hvor grensen går mellom feil som selger skal ta ansvar for, og reparasjoner som rett og slett følger med det å eie en bruktbil.
Etter å ha sett gjennom både bilens historikk og verkstedfakturaen, konkluderte de med at kostnadene ikke var urimelige.
Konklusjonen
Ifølge utvalget var dette helt normal slitasje, og Tom hadde derfor ikke krav på erstatning. Forhandleren slapp unna ansvaret, mens Tom selv måtte ta regningen.
Lærdommen for bilkjøpere
Saken viser at det alltid finnes en risiko når man kjøper bruktbil. Selv om prisen virker god og bilen ser velholdt ut, kan dyre feil dukke opp overraskende raskt.
Når man kjøper brukt, må man være forberedt på at bilens skjulte svakheter kan melde seg før man aner det.