Biler
Styr unna: Disse bilmodellene har motorer du ikke kan stole på
Eksperter advarer mot en rekke kjente bilmodeller.
For mange bilentusiaster handler kjøreglede om design, komfort og motorkraft. Det er imidlertid langt fra alle modeller som klarer å levere på alle tre punkter.
Bilmagasinet Jalopnik har derfor plukket ut fem bilmodeller som er kjent for motorer som skaper trøbbel og ofte sender eierne rett til verkstedet.
Det skriver mediet Sushi House.
1. BMW i8
Først ut er BMW i8 – en futuristisk sportsbil som vekker oppsikt med sitt design, men som ifølge ekspertene skuffer under panseret. Den lille 1,5-liters motoren står ikke i stil med bilens uttrykk.
Med en kraftigere motor kunne i8 blitt en klassiker, men slik den er i dag, lever den ikke helt opp til forventningene.
2. Mazda RX-8
Mazda RX-8 er berømt for sin Wankel-motor, men tilbakemeldingene har langt fra vært udelt positivt. Motoren har vist seg å være både upålitelig og svak, noe som har ført til hyppige og kostbare reparasjoner.
3. Pontiac Fiero
På 1980-tallet var Pontiac Fiero en populær og rimelig sportsbil. Likevel ble motoren, kalt Iron Duke, sett på som et svakt punkt.
Mange eiere endte med å bytte motor for å få bilen til å leve opp til sitt sportslige image, noe som gjorde den langt dyrere enn først antatt.
4. Toyota MR2 Spyder
Toyota MR2 Spyder er lett, kvikk og morsom å kjøre – på papiret. Den 1,8-liters 1ZZ-FE-motoren med 140 hestekrefter leverte imidlertid ikke den kraften mange forventet.
Toyota hadde tilgang til sterkere motorer, men valgte av ukjente grunner ikke å bruke dem i denne modellen.
5. Land Rover Range Rover 5.0
Til slutt nevnes Land Rover Range Rover med 5,0-liters V8.
På sitt beste er dette en imponerende motor, men problemer med registerkjeden har gitt mange eiere ubehagelige og dyre overraskelser.
Reparasjonene kan koste flere titalls tusen kroner.
Et godt råd til slutt
For å unngå skuffelser anbefaler ekspertene å sjekke motorhistorikken nøye, rådføre seg med en mekaniker og velge modeller med dokumentert pålitelighet.
Da øker sjansen for at kjøregleden ikke forvandles til en økonomisk belastning.