Følg oss her

Biler

Populært bilmerke satser ikke på elbiler: Dette skal erstatte bensin og diesel

Dette skal erstatte bensin og diesel.

Publisert

d.

toyota a

For ti år siden var diesel en selvfølge i de fleste modellprogrammer. I dag ser situasjonen helt annerledes ut. Ifølge ACEA utgjorde dieselbiler bare 9,4 prosent av nyregistreringene i første halvdel av 2025.

Det tilsvarer et fall på over 28 prosent på bare ett år, og utviklingen er den samme i alle de store europeiske markedene.

Flere produsenter har allerede tatt et endelig farvel, blant dem Nissan, Fiat og Volvo, som i 2024 bygde sin siste dieselbil.

Det skriver mediet carup.

Toyota peker på en ny løsning

Hos Toyota har diesel fortsatt en sterk posisjon, særlig i Australia, hvor nesten halvparten av bilene solgt i 2025 hadde dieselmotor.

Likevel ser selskapet slutten nærme seg. Ifølge Sean Hanley, visepresident for salg og markedsføring i Toyota Australia, vil diesel fortsatt være på markedet i rundt ti år, men deretter mener han at hydrogen vil ta over.

Hanley understreker at bensinbiler allerede dekker de fleste behov som diesel tidligere stod for, men at hydrogen vil bli et enda bedre alternativ på sikt.

Toyota forventer et tydelig skifte mellom 2030 og 2035, når salget av hydrogendrevne biler etter planen skal øke betydelig.

Hydrogens muligheter

Toyota beskriver hydrogen som en teknologi med store fordeler. Den er utslippsfri i drift, gir lang rekkevidde og vil etter hvert støttes av en langt bedre infrastruktur.

Ifølge Hanley vil teknologien oppleves både praktisk og rimelig når utbyggingen virkelig kommer i gang.

Flere produsenter har valgt å satse ensidig på batterielektriske biler, men Toyota mener at hydrogen fortsatt har et langsiktig potensial.

Dersom denne strategien viser seg å være riktig, kan en av bilindustriens mest seiglivede drivlinjer, dieselmotoren, snart bli erstattet av en helt ny teknologi.

Slik fungerer en hydrogenbil

En hydrogenbil benytter en brenselcelle som omdanner hydrogen og oksygen til elektrisitet. Denne energien driver elmotoren og kan lagres i et mindre batteri. Det eneste som slippes ut er vanndamp.

Rekkevidden kan sammenlignes med tradisjonelle biler, og fyllingen tar bare noen få minutter. Den største utfordringen er fortsatt mangelen på fyllestasjoner.

Toyota er likevel tydelig på sitt budskap. Hydrogen skal spille en sentral rolle i fremtidens mobilitet og bli det naturlige steget videre etter diesel.

Annonse