Følg oss her

Biler

Nye europeiske førerkortregler byr på store endringer for bilførere: Her er alt du bør vite

Tidligere tilgang til rattet.

Publisert

d.

førerkort

Unge europeere får snart muligheten til å ta førerkort allerede som 17-åringer.

Den nye lovgivningen, vedtatt i Brussel, gjør det mulig å få førerrett for personbil ett år tidligere enn i dag.

Forutsetningen er at den unge sjåføren alltid har en erfaren bilfører ved sin side frem til fylte 18 år.

Ordningen skal gi unge en tryggere og mer gradvis overgang til trafikken.

Ifølge EU skal tiltaket bidra til bedre trafikksikkerhet og gi nye bilførere verdifull erfaring under trygge forhold.

Det skriver mediet sol.sapo.

Førerkortet blir digitalt

Et av de mest omfattende tiltakene i reformen er innføringen av et digitalt førerkort.

Fremover vil europeiske bilførere kunne lagre førerkortet direkte på mobilen, og det vil ha samme juridiske gyldighet som et fysisk kort.

Løsningen skal forenkle hverdagen både for bilister og myndigheter, og markerer et viktig steg i EUs digitaliseringsprosess.

De som ønsker det, kan fortsatt bestille et tradisjonelt plastkort, men det digitale alternativet blir hovedløsningen fremover.

Nye regler for yrkessjåfører

Endringene gjelder også for profesjonelle sjåfører.

Minimumsalderen for lastebilsjåfører (klasse C) senkes til 18 år, mens bussjåfører (klasse D) kan starte fra 21 år, så lenge de har gjennomført godkjent yrkessjåførutdanning.

For nye bilførere innføres en prøveperiode på to år, med strengere regler for blant annet promillegrense, bruk av sikkerhetsbelte og transport av barn.

Formålet er å gjøre de første årene bak rattet tryggere og mer ansvarsbevisste.

Felles regler i hele Europa

Et annet viktig punkt i lovendringen er at alvorlige trafikkbrudd, som promillekjøring og grove fartsoverskridelser, nå vil bli anerkjent på tvers av EU-land.

Et kjøreforbud gitt i ett medlemsland vil dermed gjelde i hele unionen.

De nye reglene trer i kraft 20 dager etter offentliggjøring, men hvert land får inntil tre år på å tilpasse seg.

Målet med reformen er å gjøre trafikken tryggere, regelverket mer ensartet og førerkortsystemet bedre tilpasset den digitale tidsalderen.

EU ønsker å kombinere frihet bak rattet med et tydeligere ansvar for sikkerheten på veiene.

Annonse