Følg oss her

Biler

Ny promillegrense venter for bilister: Her kan én drink koste deg 11.700 kroner

Flere europeiske sjåfører må snart tenke seg ekstra godt om før de tar et glass – en ny regel gjør nemlig at selv små mengder alkohol kan bli svært kostbare.

Publisert

d.

breathlyzer

En ny lov er på vei som kan endre hvordan europeiske bilførere forholder seg til alkohol.

Myndighetene ønsker å innføre en strengere promillegrense som i praksis vil bety nulltoleranse bak rattet.

Forslaget har allerede vekket både støtte og debatt blant trafikksikkerhetseksperter.

Spania går foran med strengere regler

Bak initiativet står det spanske trafiktilsynet, Dirección General de Tráfico (DGT), som planlegger å senke promillegrensen til 0,2 i blodet og 0,1 milligram per liter i utåndingsluften.

Endringen forventes å tre i kraft innen utgangen av 2025 og vil gjøre Spania til et av de landene i Europa med de strengeste reglene mot alkohol i trafikken.

Sjåfører som bryter grensen, kan bli ilagt bøter på mellom 5.850 og 11.700 kroner og få prikker i førerkortet.

Det skriver reidasofficial.

Nulltoleranse som mål

Trafikksikkerhetseksperter understreker at hensikten med den nye loven er å sende et tydelig signal: alkohol og bilkjøring lar seg ikke kombinere.

Jesús Monclús, direktør for trafikksikkerhet ved Mapfre Foundation, sier at grensen på 0,2 promille ikke skal tolkes som et rom for å drikke litt.

Ifølge ham bør sjåfører forstå regelen som et klart budskap om total avholdenhet før de setter seg bak rattet.

Tiltaket skal redusere antallet ulykker der alkohol er en medvirkende faktor.

Álvaro Gómez, leder for DGTs nasjonale trafikkobservatorium, viser til at land som Sverige og Norge allerede har sett tydelige resultater etter å ha innført tilsvarende lave grenser.

Strenge reaksjoner ved alvorlige brudd

Selv om promillegrensen nå blir lavere, vil Spania beholde dagens straffer for grove tilfeller av promillekjøring.

Sjåfører som pågripes med over 1,2 promille i blodet eller 0,6 milligram alkohol per liter i utåndingsluften, risikerer tap av førerretten i opptil fire år og fengselsstraff på inntil seks måneder.

Kan bli et forbilde for resten av Europa

Myndighetene håper lovendringen vil bidra til å halvere antallet alkoholrelaterte trafikkulykker innen 2030.

Tiltaket kan også inspirere andre EU-land til å stramme inn på egne promillegrenser.

Målet er å gjøre europeiske veier tryggere for både bilister og fotgjengere – og sende et tydelig signal om at selv én drink bak rattet kan bli én for mye.

Annonse