Følg oss her

Biler

Ny EU-lov trer snart i kraft: Bilister må nå gjøre dette med baklysene

En endring i regelverket vil påvirke hvordan bilene lyser i dagslys, og mange bilister kan bli overrasket over hva som nå forventes.

Publisert

d.

En ny EU-lovgivning er i ferd med å endre hvordan bilister skal bruke lys i dagslys.

Målet er å øke synligheten og redusere risikoen for ulykker, særlig i situasjoner der dårlige lysforhold gjør det vanskelig å se kjøretøy bakfra.

De nye reglene innebærer at flere biler heretter skal kjøre med baklysene tent også om dagen.

Slik fungerer de nye reglene

Bestemmelsen gjelder for biler som er typegodkjent etter 22. september 2024. Disse modellene skal ha baklysene tent når dagslyset ligger mellom 1.000 og 7.000 lux.

Dette tilsvarer alt fra lett overskyet vær til vanlig dagslys. Ved lysnivå under 1.000 lux – som i tett tåke eller mørke vintermorgener – skal bilen uansett automatisk slå på fullt lys.

Når lysstyrken overstiger 7.000 lux, typisk i sterkt solskinn, kan produsenten selv bestemme om baklysene skal være aktive.

Eldre bilmodeller følger foreløpig dagens praksis, der baklys ikke er påkrevd i dagslys så lenge kjørelyset fungerer som det skal.

EU ser imidlertid for seg at kravet kan bli utvidet i 2027 til å gjelde alle nyproduserte biler.

Dette er fortsatt et forslag, men utviklingen peker tydelig i retning av mer ensartede og sikkerhetsorienterte lysregler.

Det skriver mediet nlc.

Bakgrunnen for endringen

Justeringen bygger på oppdateringer i UNECEs regelverk for bilbelysning.

Bestemmelsen om at kjørelys og baklys skal fungere samtidig under visse lysforhold, baserer seg på forskning som viser økt risiko for påkjørsler bakfra på overskyede dager.

Moderne LED-teknologi gjør det mulig å øke synligheten uten merkbart høyere energiforbruk, noe som har gjort beslutningen enklere å innføre.

Sikkerhetseksperter har lenge etterlyst tydeligere regler, siden mange bilister ikke legger merke til at baklysene deres er slukket selv i dårlig sikt.

De nye kravene forventes å redusere dette problemet betydelig.

Dette bør bilister være oppmerksomme på

Bilkjøpere bør undersøke når en modell er typegodkjent, siden dette avgjør hvordan lysstyringen fungerer.

Automatisk lys fungerer godt i de fleste situasjoner, men er ikke fullstendig feilfritt.

I tåke, kraftig regn, sludd eller i tunneler kan det fortsatt være nødvendig å slå på nærlys manuelt.

Det er også verdt å merke seg at enkelte bilmodeller kan få oppdatert lyslogikken via programvareoppdateringer.

Dette kan gjøres på verksted eller som en OTA-oppdatering, avhengig av bilmerke. På den måten kan bilen holdes oppdatert i tråd med nye sikkerhetskrav.

Annonse