Følg oss her

Biler

Nordmennene elsker dem: Innen nyttår vil denne biltypen dø ut i Danmark

Innen nyttår vil denne biltypen dø ut i Danmark.

Publisert

d.

Hybrid cars

Ladbare hybrider har i flere år vært blant de mest solgte bilene i Danmark. Kombinasjonen av elektrisk drift i hverdagen og bensinmotor på de lengre turene har gjort dem attraktive for mange bilkjøpere.

Ved inngangen til 2026 endres situasjonen dramatisk når nye EU-regler trer i kraft og endrer beregningen av bilenes CO₂-utslipp.

Det skriver mediet boosted.

Fra avgiftsfordel til kraftige prisøkninger

Til nå har ladbare hybrider hatt en gunstig registreringsavgift så lenge de holdt seg under 50 gram CO₂ per kilometer.

Fremover vil mange modeller overstige denne grensen og dermed bli sidestilt med tradisjonelle bensin- og dieselbiler.

For flere populære modeller betyr det prisøkninger på over 100.000 danske kroner.

Kjente modeller rammes hardt

Den mest solgte ladbare hybriden i Danmark i år, Navor E5, stiger fra 229.990 til 339.990 kroner etter nyttår.

Også Ford Kuga, som er nummer to på salgslisten, rammes når den ikke lenger klarer å holde seg under 50-gramgrensen.

Hondas nye CR-V PHEV står overfor samme utfordring, og flere produsenter har allerede fjernet ladbare hybrider fra modellutvalget sitt.

Tallene viser omfanget

Ifølge Bilstatistik.dk er det solgt 3.045 ladbare hybrider i Danmark frem til juli 2025. Av disse utgjør Navor E5 alene 911 biler, mens Ford Kuga står for 298.

Tallene viser hvor utbredt biltypen har vært, og hvor stor endringen blir for både forbrukere og forhandlere.

Kun få modeller overlever

For å møte de nye kravene må bilene kunne kjøre nærmere 100 kilometer på ren strøm.

I 2027 strammes grensen ytterligere. En av de få modellene som klarer kravene, er MG HS.

Med et batteri på 21,4 kWh og en elektrisk rekkevidde på 100 kilometer holder den seg på 46 gram CO₂ per kilometer og beholder dermed sin plass i markedet.

Et farvel til en overgangsteknologi

Den ladbare hybriden har vært et viktig mellomsteg mellom bensinbiler og elbiler.

Denne rollen går nå mot slutten i Danmark, mens teknologien fortsatt har sterk posisjon i Norge.

For danske bilkjøpere vil valget fremover stå mellom rene elbiler eller tradisjonelle bensin- og dieselmodeller.

Annonse