Biler
Nå er det slutt: Stor bilprodusent kutter 5 års garanti
Et populært bilprodusent endrer spillereglene for garantier, og mange bileiere kan få seg en uventet overraskelse.
Etter bare et halvt år med fem års fabrikkgaranti endrer bilkonsernet Stellantis strategi.
Den europeiske bilgiganten har nå erstattet ordningen med et nytt servicebasert konsept kalt Brand Care.
Elbilkjøpere hos merkene Opel, Peugeot, Citroën og DS får heretter en såkalt serviceaktivert garanti som kan vare i opptil åtte år eller 160.000 kilometer.
Ordningen skal gi en følelse av ekstra trygghet, men krever at bilene jevnlig blir tatt til service hos et autorisert merkeverksted.
Kritikk i Danmark
Det er i Danmark at endringen nå skaper debatt. Her har importøren Wismo lansert Brand Care som en løsning som skal gi bilistene mer forutsigbarhet og trygghet gjennom hele bilens levetid.
Garantien fornyes automatisk etter hver service utført i henhold til fabrikkens krav, og gjelder i to år eller 25.000 kilometer per gang – uten ekstra kostnad.
Hos Wismo omtales programmet som en måte å styrke forholdet mellom kunde og verksted på.
Brand director Jonas Stausholm sier at målet er å følge kundene gjennom hele bilens livssyklus og bidra til at bilene holder høy kvalitet over tid.
Det skriver FDM.
Forbrukerne stilles svakere
Den danske bilorganisasjonen FDM er langt fra like positiv. Jurist og teamleder Nikolaj Igor Jørgensen mener at endringen svekker forbrukernes rettigheter.
Ifølge ham går bileierne i realiteten fra fem års fabrikkgaranti til to års garanti med mulighet for forlengelse – så lenge servicen utføres hos merkets egne verksteder.
Det begrenser friheten til å velge verksted og kan føre til høyere kostnader.
FDM peker også på flere unntak i ordningen. Feil på bilens multimediesystem og væskelekkasjer er blant de punktene som ikke dekkes.
Organisasjonen mener derfor at Brand Care minner mer om en forsikring enn en tradisjonell garanti.
Produsenten svarer
Hos Wismo avvises kritikken. Presseansvarlig Hanne Langsig Sørensen understreker at Brand Care er en produsentstøttet trygghetsordning, der reparasjoner fortsatt utføres etter fabrikkgodkjente metoder og med originale deler.
Den femårige garantien gjelder fortsatt for enkelte modeller, blant annet Fiat Grande Panda, mens kjøpere av Alfa Romeo Junior og Jeep Avenger fortsatt må nøye seg med to års dekning.
Endringen betyr at bilkjøpere i Danmark nå må følge serviceprogrammet nøye for å beholde tryggheten – noe som i praksis binder dem tettere til merkeverkstedene.

