Biler
Nå blir sikkerhetsbeltene helt annerledes
Volvo Cars har avduket en ny generasjon sikkerhetsbelter som skal tilpasse seg både trafikksituasjonen og den enkelte passasjer. Teknologien får sin debut i elbilen Volvo EX60 i 2026.

Tilpasser seg både trafikk og passasjer
Det nye sikkerhetsbeltet er verdens første i sitt slag som regnes som multiadaptivt. Det benytter sanntidsdata fra bilens sensorer – både innvendige og utvendige – for å tilpasse belastningen ved en eventuell kollisjon. Beltet tilpasser seg faktorer som høyde, vekt, kroppsform og sittestilling for å optimalisere beskyttelsen.
Eksempelvis vil en større passasjer i en alvorlig ulykke få høyere beltebelastning for å redusere risikoen for hodeskader, mens en mindre person i en lettere kollisjon vil oppleve lavere belastning for å beskytte ribbein og brystkasse.
Les også: Den desidert beste elbilen i 2025 – overgår Tesla
Flere tilpasninger enn tidligere
Tradisjonelle sikkerhetsbelter har hatt tre nivåer av belastningstilpasning. Det nye systemet utvider dette til elleve ulike profiler, og benytter en rekke sensorer for å analysere blant annet kollisjonsretning, hastighet og passasjerstilling – alt på brøkdelen av et sekund.
Slik kan systemet automatisk velge den mest passende responsen for hver enkelt situasjon. Beltet jobber også i samspill med bilens øvrige sikkerhetssystemer, som kollisjonsputer og førerassistanse, for å gi et helhetlig beskyttelsesnivå.
Kontinuerlig forbedring gjennom oppdateringer
Sikkerhetsbeltet er bygget for å kunne forbedres over tid gjennom trådløse programvareoppdateringer. Etter hvert som Volvo samler inn mer data og innsikt, vil systemet kunne optimaliseres ytterligere for å møte nye trafikkscenarioer og passasjerprofiler.
Teknologien er utviklet og testet ved Volvo Cars Safety Centre, som i år markerer sitt 25-årsjubileum. Her kan ingeniørene simulere et bredt spekter av ulykker for å utvikle sikkerhetstiltak som strekker seg langt utover myndighetenes krav.
Bygger videre på sikkerhetsarven
Volvo har en lang historie innen bilsikkerhet, og det nye beltet bygger videre på arven etter trepunktsbeltet som selskapet introduserte i 1959. Den gang var beltet en verdensnyhet, og det anslås at det har reddet over en million liv.
"Dette er en ny milepæl i vår sikkerhetshistorie, og et viktig steg mot å redusere alvorlige skader i trafikken", uttaler Åsa Haglund, leder for Volvo Cars Safety Centre via en pressemelding fra Volvo.
Et selskap med sikkerhet som kjerneverdi
Volvo Cars har i flere tiår brukt egne ulykkesdata til å utvikle stadig sikrere biler. Med en database som omfatter over 80 000 passasjerer fra reelle ulykker, har selskapet en unik innsikt i hva som faktisk redder liv.
Det nye multiadaptive beltet inngår som en del av et større sikkerhetssystem der ulike komponenter arbeider sammen. Ambisjonen er klar: Å gjøre veiene tryggere – for alle.