Følg oss her

Biler

Mekaniker med overraskende avsløring: "Det eneste rådet for å kjøre over et fartshump uten å skade bilen er …"

Publisert

d.

De fleste bilførere har opplevd det.

Man kjører rolig gjennom byen, og plutselig dukker et fartshump opp foran bilen. Instinktivt reduseres farten brått, eller man forsøker å styre litt til siden for å unngå den kraftigste støtet.

Ifølge mekaniker Juan José fra de populære sosiale mediekanalene 'TalleresBenezer' er dette ikke den mest skånsomme måten å håndtere situasjonen på.

Det skriver mediet lavangurdia.com.

Fjæringen tar den største belastningen

Juan José understreker at fjæringen er bilens viktigste beskyttelse mot ujevnheter i veibanen.

Det er denne komponenten som tar imot hovedbelastningen når bilen passerer et fartshump.

Ifølge ham finnes det ett råd som er avgjørende for å unngå skade, nemlig å gire ned og akselerere gradvis over humpet.

"Det eneste rådet for å passere fartshumper uten å skade bilen er å redusere farten og akselerere gradvis".

Han forklarer at virkningen av et fartshump avhenger både av størrelsen på humpet og av bilens dimensjoner.

Påkjenningen handler i hovedsak om fjæringens bevegelse opp og ned når bilen passerer.

Unngå brå nedbremsing

Mange bilførere antar at kraftig nedbremsing rett før humpet er den tryggeste løsningen, men dette kan øke risikoen for at bilen treffer underlaget med nedre deler av karosseriet.

Mekanikeren anbefaler i stedet at man forbereder manøveren i god tid.

Dersom humpet er synlig femti meter fremme, bør farten senkes gradvis for å hindre kraftig krenging og unødvendig slitasje på bremseklossene.

Skån bilens komponenter

Støtdempere og bærearmer arbeider kontinuerlig for å absorbere ujevnheter.

Kombinasjonen av bremsing rett før humpet og rask akselerasjon etterpå øker belastningen både på motor og fjæring.

Juan José påpeker at godkjente fartshumper, som de påboltede plastmodellene, er utformet innenfor standarder som ikke skal skade en bil i god teknisk stand, forutsatt at de passeres riktig.

Hans anbefaling er tydelig.

Tilnærm deg humpet med moderat og jevn hastighet, passér uten brå bevegelser, og øk farten gradvis etterpå.

Ved å følge denne metoden reduseres risikoen for unødvendig slitasje, uansett hvor mange fartshumper som ligger på ruten.

Du kan se mekanikeren forklare mer om trikset sitt nedenfor:

Annonse