Biler
Leie elbil eller fossilbil i julen? Her er fasiten
Du kan spare flere tusen
Norsk elbilforening har sammenlignet priser hos Hertz, Sixt og Avis på flyplassene i Oslo, Bergen og Trondheim. I alle tilfeller kom elbilene best ut på pris.
"Nå finnes det langt flere elbiler til leie enn før", sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Det er gode nyheter for både lommeboken og miljøet.
Store forskjeller i pris mellom el og fossil
Elbilen Volkswagen ID.4 ble sammenlignet med fossilbilen Toyota RAV4 – to like store biler i familieklassen. På Oslo lufthavn kostet elbilen mellom 8 600 og 10 400 kroner for én uke, mens fossilbilen kostet mellom 14 500 og 19 700 kroner i samme periode.
Også i Bergen og Trondheim var forskjellen tydelig: I Bergen kunne du leie en ID.4 for rundt 3 500–5 000 kroner, mens RAV4 kostet over 6 000 kroner. På Værnes lå prisene for elbilen mellom 4 000 og 5 000 kroner, mot opptil 9 000 kroner for en fossilbil.
Lavere avgifter gir lavere pris
At elbiler nå er rimeligere å leie, skyldes blant annet høyere avgifter på fossilbiler. Etter endringer i momsreglene i fjor må utleieselskapene betale mer for bensin- og dieselbiler, samtidig som engangsavgiften har økt. Elbiler har dessuten lavere vedlikeholdsutgifter, noe som reduserer totalkostnadene for selskapene.
Billigere å eie – og billigere å leie
Resultatet er at det nå lønner seg å velge elbil både for utleiere og kunder.
"Forskjellen i pris viser at markedet har endret seg", sier Bu. – Det er ikke lenger dyrt å kjøre elektrisk, heller ikke på ferie.

