Følg oss her

Biler

Ingen vil ha dem. Disse bilene er blitt nesten umulige å selge videre

Ingen vil ha dem.

Publisert

d.

Det begynte som en ekte suksesshistorie for Peugeot 208, Citroën C3 og Opel Corsa.

De tre småbilene forsvant raskt fra forhandlernes utstillingslokaler og fikk ros for lavt forbruk og moderne teknologi.

I dag ser bildet helt annerledes ut. Eiere av modeller fra 2014 til 2020 opplever nemlig store problemer med å finne kjøpere som vil betale en rettferdig pris.

PureTech-motoren får skylden

Ifølge det franske mediet Linternaute  ligger utfordringen i PureTech-motoren, som over tid har fått et rykte for å være lite pålitelig.

Problemet handler i stor grad om en konstruksjonsfeil som gjør at registerreimen slites raskere enn forventet fordi den kommer i kontakt med motoroljen. I verste fall kan det føre til alvorlige motorhavari og kostbare reparasjoner.

Forhandlere sier nei eller byr lavt

Det dårlige ryktet har gjort bilforhandlere langt mer skeptiske til modeller med PureTech-motor.

"Vi tar ikke imot PureTech-biler med mindre de fortsatt har fabrikkgaranti", sier Yoni Dayan fra Simplicicar.

De forhandlerne som likevel tar dem inn, byr ofte svært lavt for å dekke risikoen.

Tall viser også at bruktverdien på modellene har stupt. En Peugeot 208 fra 2015 med 82 hestekrefter har falt med hele 61 prosent sammenlignet med nyprisen.

Til sammenligning har en Volkswagen Polo fra samme år falt 48 prosent. En Citroën C3 fra 2015 har mistet så mye som 65 prosent av verdien.

Stellantis prøver å vinne tilbake tilliten

For å gjenvinne tilliten har Stellantis, konsernet bak merkene, innført flere tiltak.

Garantiperioden er utvidet til åtte år eller 160.000 kilometer, og eiere som velger å oppgradere til en nyere bil tilbys skrotingsbonus.

Om dette er nok til å løfte bruktverdien til de hardt rammede modellene, gjenstår å se. Risikoen for at motoren plutselig sier stopp, vil uansett være en skygge som følger dem i lang tid.

Annonse