Følg oss her

Biler

EU innfører nye førerkortregler – Norge skeptisk til flere forslag

EU forbereder nå en omfattende oppdatering av førerkortregelverket, og endringene kan bli merkbare også i Norge.

Publisert

d.

Foto: Terje Pedersen, ANB

Det såkalte fjerde førerkortdirektivet skal etter planen vedtas i løpet av oktober, men flere av forslagene møter motstand fra norske myndigheter.

I flere år har EU arbeidet med modernisering av reglene for førerrett. Målet har vært å tilpasse regelverket til ny teknologi, tyngre biler og behovet for flere yrkessjåfører i Europa. Diskusjonene mellom Kommisjonen, Rådet og Parlamentet har vært langvarige, men nå nærmer prosessen seg slutten.

Tyngre biler med vanlig førerkort

Et av forslagene som ser ut til å få bred støtte, gjelder økning av vektgrensen for vanlig B-førerkort. Grensen foreslås hevet fra 3.500 til 4.250 kilo. Det vil gjøre det mulig å kjøre tyngre bobiler og elektriske biler uten å ta høyere førerkortklasse.

Bakgrunnen er at elbiler og moderne bobiler veier betydelig mer enn tradisjonelle kjøretøy. Norske myndigheter er positive til dette forslaget og ser det som en naturlig tilpasning til dagens bilpark.

Kritikk mot førerkort for 16-åringer

Et langt mer kontroversielt punkt er innføringen av en ny førerkortklasse, kalt B1. Den vil gi 16-åringer rett til å kjøre biler på opptil 1 800 kilo, begrenset til 45 kilometer i timen.

Det skriver elbil24.

Ordningen ligner det svenske systemet med såkalte A-traktorer, der unge kan kjøre ombygde biler med fartsbegrensning. Erfaringene fra Sverige viser imidlertid at sperrene ofte blir manipulert, og at disse kjøretøyene har vært involvert i mange ulykker.

Statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet sier at en slik ordning ikke er aktuell i Norge. Han peker på høy risiko og dårlig trafikksikkerhet som hovedgrunner til at departementet vil si nei.

Yngre sjåfører bak rattet på lastebiler

Et annet forslag åpner for at 17-åringer kan begynne opplæring for tunge kjøretøy og få lov til å kjøre med ledsager. Når de fyller 18, kan de kjøre alene. EU ønsker å bøte på sjåførmangelen i transportsektoren, men Norge ønsker å beholde dagens ordning der man må være 21 år for å få C-førerkort.

Kalsås mener at utdanningen av yrkessjåfører bør skje innenfor eksisterende rammer, og at sikkerheten må veie tyngst.

Digitalt førerkort i hele Europa

Et forslag som trolig blir en realitet, er innføring av et felles digitalt førerkort for hele EU-området. Norge har allerede en digital løsning, men den gjelder foreløpig bare nasjonalt. Med et felles system vil førerretten kunne kontrolleres på tvers av landegrenser.

Det digitale registeret skal også gjøre det lettere å håndheve trafikklovbrudd internasjonalt. Mister du førerkortet i ett EU-land, vil du ikke kunne kjøre i et annet.

Norsk vurdering kommer senere

Når direktivet er vedtatt, må Norge, Island og Liechtenstein vurdere om de skal innføre de samme reglene. Selv om Norge vanligvis følger EU-regelverket tett, tyder alt på at flere av forslagene vil bli avvist denne gangen.

Myndighetene regner med at det vil ta minst et par år før endringene eventuelt kan tre i kraft i Norge.

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse