Biler
Elbilmyten som kan koste deg dyrt
Nå advarer ekspertene
Elbiler blir ofte omtalt som «vedlikeholdsfrie». Men eksperter advarer om at dette slett ikke gjelder i Norge. Kulde, veisalt og røffe forhold gjør at bilene trenger jevnlig service, ellers kan du stå overfor både dyre reparasjoner og sikkerhetsrisikoer.
Ikke glem service
"Ingen biler er vedlikeholdsfrie, heller ikke elbiler, sier Nils Sødal", fagekspert hos NAF. Selv om elbiler har færre bevegelige deler, må de fortsatt på service, ofte annet hvert år.
Tre skjulte farer for norske elbiler
- Bremser som ruster fast
Regenerativ bremsing gjør at de mekaniske bremsene brukes mindre. Resultatet? De kan ruste og sette seg fast i norsk klima. Ifølge Statens vegvesen strøk én av fire elbiler på EU-kontroll i 2024 på grunn av bremsene. - Hjuloppheng som slites raskt
Elbiler er tyngre og kraftigere enn bensin- og dieselbiler. Kombinert med hull i veien, snø og grus, slites hjulopphenget fortere. Det kan gi både dårligere veigrep og dyrere dekkslitasje. - Batteriskader fra veien
Batteriet er elbilens dyreste del og sitter utsatt til under bilen. Steinsprut og grus kan skade cellene, i verste fall med brann som resultat. Regelmessig sjekk av undersiden er avgjørende.
Billigere på sikt
Elbiler slipper unna oljeskift og girkassevedlikehold, men viktige ting som bremsevæske og kupefilter må byttes jevnlig. – Service er en investering i sikkerhet, ytelse og bilens verdi, sier Harald Nordseth i Vianor.
Les mer: Derfor har noen USB-porter blå, gul eller rød farge