Biler
Disse bilmodellene kan få trøbbel i 2026: sjekk om din er på listen
Disse bilene kan snart bli ulovlige å kjøre – sjekk om din er blant dem før det er for sent.

Flere bileiere kan stå overfor uventede problemer i 2026. Endringer i regler, sikkerhetskrav og programvareoppdateringer gjør at enkelte modeller kan bli dyre i drift – eller i verste fall ulovlige å kjøre.
I denne listen får du oversikt over hvilke bilmodeller som kan bli rammet. Er din blant dem?
Volkswagen Passat (2015–2019)

Eldre Passat-modeller har programvare som ikke støtter fremtidige utslippstester. Uten oppdatering kan bilen bli underkjent på EU-kontroll, og reservedeler blir vanskeligere å skaffe. Vær særlig oppmerksom hvis du har en dieselversjon.
Renault Zoe (før 2020)

Denne populære elbilen har batteriteknologi som kan bli et problem. Flere modeller mangler temperaturstyring i batteriet, noe som kan føre til at de feiler nye EU-krav knyttet til rekkevidde og sikkerhet.
Toyota Avensis (2013–2018)

Avensis er kjent for pålitelighet, men nyere krasjtester viser svakheter i kollisjonssikkerheten. I 2026 innføres nye minimumskrav, og enkelte modeller kan da mangle nødvendige kollisjonsputer for å bestå.
Ford Focus (2012–2017)

Selv om Focus er populær, har den mange kjente feil. Problemer med girkasse og elektronikk gjør at den kan havne i trøbbel med nye EU-krav om diagnosefunksjoner. Reparasjoner kan fort bli kostbare.
Peugeot 208 (før 2019)

Tidlige utgaver av 208 sliter med svakheter i bremsesystem og styring. Frem til nå har det gitt mindre feil, men i 2026 kan dette føre til kjøreforbud hvis sikkerhetsstandardene ikke oppfylles.
Nissan Leaf (før 2018)

Første generasjon Leaf mangler moderne programvare, og støtter ikke trådløse oppdateringer. Når slike oppdateringer blir obligatoriske for sikkerhetsdata i 2026, kan bilen bli teknologisk utdatert og begrenset i bruk.
Opel Zafira (2011–2016)

Familiebilen Zafira er praktisk, men har kjente problemer med motor og airbag-system. Med nye kontrollrutiner i 2026 kan disse svakhetene gjøre at bilen ikke består EU-kontroll.
Skoda Octavia (2012–2018)

Octavia er solid, men dieselversjoner fra denne perioden har høy partikkelutslipp. For å møte kravene som kommer i 2026, kan du måtte installere ekstra filtre eller betale høyere avgifter i miljøsoner.
Kia Ceed (før 2016)

Tidlige Ceed-modeller mangler flere moderne sikkerhetsfunksjoner. I 2026 blir blant annet automatisk nødbrems og varsling for filskifte påbudt – noe disse bilene ikke støtter.
Mazda 6 (2010–2015)

Mazda 6 har fått gode omtaler, men eldre modeller har alvorlige rustproblemer – spesielt ved hjuloppheng og bremserør. Nye krav til bilens struktur kan gjøre det kostbart å holde den på veien.