Følg oss her

Biler

Det er slutt etter 36 år: Legendarisk bilmerke sier stopp

Legendarisk bilmerke sier stopp.

Publisert

d.

subaru

Et langt kapittel i Subarus historie er over.

Etter 36 år på veiene stanser den japanske bilprodusenten produksjonen av Legacy, en modell som i flere tiår har hatt en spesiell posisjon på det amerikanske markedet.

Det skriver mediet technologijos.

Skapt for USA

Da Subaru Legacy kom på markedet i 1989, var det en milepæl for merket.

Modellen ble den første Subaru som ble produsert i USA, ved fabrikken i Indiana.

Legacy var utviklet spesielt med amerikanske bilister i tankene og ble raskt lansert både som sedan og stasjonsvogn.

Stasjonsvognen ble senere grunnlaget for Subaru Outback, som fortsatt er en av merkets bestselgere.

Syv generasjoner og millioner solgte

Gjennom årene har Legacy rukket å komme i syv generasjoner.

Nesten 1,4 millioner biler er solgt i USA alene, noe som gjør den til den lengstlevende modellen i Subarus portefølje.

Bilen fikk et solid rykte for pålitelighet, praktiske løsninger og design som traff en lojal kundegruppe.

Markedet har endret seg

At Legacy nå fases ut, skyldes i stor grad utviklingen i markedet. Populariteten til tradisjonelle sedaner har stupt, mens SUV-er og crossovere har overtatt.

Selv mange trofaste Legacy-eiere har gått over til større biler med mer plass og høyere sittestilling.

Subaru peker også på elektrifisering som en viktig grunn.

Fremtidens satsing handler om hybrider og helelektriske modeller, og Legacy passer rett og slett ikke lenger inn i den planen.

Fremtiden for Subaru

Selv om Legacy forsvinner, er det fortsatt full aktivitet på fabrikken i Indiana. Her ruller modeller som Ascent, Crosstrek og Outback ut fra produksjonslinjene.

I november vil fabrikken passere milepælen åtte millioner produserte biler.

Senere i år starter produksjonen av en helt ny modell som skal peke ut retningen videre.

Legacy har hatt en spesiell plass i bilhistorien, men nå gir den stafettpinnen videre. Subaru satser på å møte fremtidens krav – der strøm på batteriet veier tyngre enn lyden fra eksosanlegget.

Annonse