Biler
De siste bensinbilene: et oppgjør med elbil-dogmet
Bensinbilen nekter å dø

Mens elbilmarkedet bremser, opplever tradisjonelle biler et overraskende comeback. Forbrukerne vender tilbake til det kjente, og flere produsenter utsetter planene om å fase ut forbrenningsmotoren.
Etterspørselen øker igjen

Salget av bensin- og hybridbiler stiger i store deler av Europa. Bilkjøpere peker på lavere pris, bedre rekkevidde og rask fylling som hovedgrunnene til at elbilen ikke lenger virker uunngåelig.
Industrien endrer strategi

Flere bilmerker som Ford, Volkswagen og Stellantis har satt elbilplanene på pause. I stedet satser de på mer effektive bensinmotorer som møter fremtidige miljøkrav.
Grønn bensin på vei

E-fuels og syntetiske drivstoff vokser frem som alternativer til både el og diesel. Teknologien kan forlenge livet til forbrenningsmotoren – og gi bilkjøpere grønnere samvittighet uten å bytte teknologi.
Politisk motstand mot elbilkrav

EUs plan om å forby nye bensinbiler fra 2035 møter økende kritikk. Flere land krever nå at forbrenningsmotoren får fortsette så lenge den kan bruke CO₂-nøytralt drivstoff.
Teknologiens paradoks

De nyeste bensinmotorene er de mest effektive noensinne og slipper ut langt mindre CO₂. Ironisk nok når teknologien sitt høydepunkt akkurat når politikerne prøver å fjerne den.
Forbrukernes tillit til elbilen svekkes

Mange bilister opplever elbilen som dyr, komplisert og avhengig av et sårbart ladenett. Derfor velger de tryggheten i det kjente – bensinmotoren som alltid starter.
Et farvel som trekker ut

Elbilen er fremtiden, men bensinbilen nekter å forsvinne. Overgangen blir lengre, tregere og mer kompleks enn politikerne hadde sett for seg.
