Biler
Audi snur: Dropper sluttdato for bensinmotor – men flere modeller forsvinner
Audi var lenge blant bilprodusentene som gikk hardest ut med løfter om en hel-elektrisk fremtid. Nå tar selskapet et steg tilbake og justerer planene.

I 2021 kunngjorde Audi at de fra 2026 kun ville lansere nye elbiler, og at produksjonen av forbrenningsmotorer skulle fases ut innen 2033. Den nye konsernsjefen Gernot Döllner har nå tonet ned dette løftet: Planene blir justert, og bensinbiler kan fortsette å produseres helt til 2035 – eller lenger.
Markedet bestemmer
"Vi har allerede besluttet å forlenge produksjonen utover de tidligere kommuniserte sluttdatoene", sier Döllner til magasinet Autocar. Det handler nå mer om fleksibilitet og markedsbehov, enn om faste datoer. Dermed følger Audi i fotsporene til andre tyske giganter: Mercedes har utsatt sine elbilambisjoner, og BMW har aldri satt en konkret sluttdato for bensinbiler.
Samtidig kan EU-reguleringer fortsatt presse fram endringer. Hvis forbudet mot nye bensinbiler trer i kraft fra 2035, må Audi justere seg for markedene i Europa, men det åpnes for salg utenfor kontinentet.
Les også: Fra 20. juni bør du se etter et nytt merke når du kjøper mobil
Disse modellene forsvinner
Selv om bensinmotoren får leve lenger, kuttes det i modellutvalget. Audi har bestemt seg for å ikke utvikle nye generasjoner av A1 og Q2. I stedet skal A3 og Q3 danne inngangsporten til Audis sortiment. Samtidig bekrefter Audi at luksusmodellen A8 og SUV-en Q7 får selskap av en mulig ny toppmodell: Q9.
Sporty modeller i S- og RS-serien kan i framtiden bli plug-in hybrider – et kompromiss mellom ytelse og miljøkrav.