Følg oss her

AI

BYD utfordrer Tesla: Tar regningen hvis bilen feiler

En direkte kontrast til Teslas «kjør på eget ansvar»-modell.

Publisert

d.

Foto: ssi77 / Shutterstock.com

BYD tilbyr nå en offentlig garanti for sitt selvkjørende parkeringssystem. Dersom systemet gjør en feil, lover de å dekke alt fra reparasjoner til personskader og skade på andres eiendom. Dette gjelder selv om feilen skyldes en algoritme.

"Vi er først i verden med en slik garanti for autonom parkering", skriver selskapet på den kinesiske plattformen Weibo.

De viser samtidig til full tillit til sitt såkalte «God’s Eye»-system, som er en del av bilens avanserte førerstøtte.

Tesla advarer, mens BYD tar ansvaret

Mens Tesla fortsatt omtaler sitt Full Self-Driving-system som en beta-funksjon med krav om konstant overvåking fra sjåføren, går BYD motsatt vei. De tar aktivt ansvar hvis teknologien svikter.

Garantiordningen kommer som en enkel programvareoppdatering, og innebærer blant annet forbedret scenegjenkjenning, sikrere parkering og nye funksjoner som U-sving-assistanse og tretrinns parkering.

Et mulig tidsskille

BYDs løfte kan bli en viktig test på hvorvidt bilprodusenter må begynne å ta juridisk og økonomisk ansvar for sine selvkjørende løsninger. Dette har vært etterlyst av både eksperter og myndigheter.

Så langt gjelder garantien kun i Kina. Men BYD har store planer internasjonalt, og spørsmålet blir om de vil ta med seg ordningen til Europa og Amerika.

Kan presse hele bransjen

Om en kinesisk produsent kan ta ansvaret for sin kunstige intelligens, kan det bli vanskelig for selskaper som Tesla, GM og Mercedes å forklare hvorfor de ikke gjør det samme.

BYD forsøker å omskrive spillereglene: Fra å skyve risikoen over på brukeren, til å eie konsekvensene selv.

Annonse