Bil og motor
Bikersaluten: Derfor hilser motorsyklister alltid på hverandre
Derfor hilser motorsyklister alltid på hverandre

Et gammelt ordtak sier at man kan kjenne igjen en vennlig motorsyklist på antall fluer mellom tennene. Men i virkeligheten er det hilsenen som avslører dem.
Så hvordan gjør man denne hilsenen – og hvor kommer den fra?
Opprinnelse fra 70-tallets racingmiljø
Det som i dag kalles bikersaluten, stammer fra motorsport på 1970-tallet. Den britiske motorsykkelføreren Barry Sheene (1950–2003) brukte V-tegnet når han kjørte forbi konkurrentene – og som en gest til publikum etter seirene sine.
Hvordan gjør man bikersaluten?
I dag er hilsenen en naturlig del av mc-kulturen. Det finnes ingen faste regler, men de fleste bruker venstre hånd – rett og slett fordi høyre hånd må være på gassen. Venstre hånd er dessuten mer synlig for møtende førere i land der man kjører på høyre side av veien.
Hilsenen gjøres som oftest med pekefinger og langfinger i et V-tegn. Noen nøyer seg med å løfte én finger (bare ikke langfingeren!), mens andre gjør en mer avslappet gest med to fingre uten å slippe styret helt – en variant som kan oppleves tryggere for noen.
I tett bytrafikk eller på motorvei er det sjelden man hilser. Det er først og fremst ute på landeveier og mindre veier man ser denne vennlige gesten. I dag står ikke V-en lenger for «seier», men er heller en måte å ønske hverandre en trygg tur på.
Symbolets historie
V-tegnet forbindes sterkt med Winston Churchill (1874–1965), som brukte det som et symbol på seier under andre verdenskrig. Men det var ikke han som fant det opp.
Det var faktisk den belgiske politikeren Victor de Laveleye (1894–1945) som først introduserte V-en som symbol – som en samlende markering mot den tyske okkupasjonen. V-en stod både for Victoire (seier på fransk) og Vrijheid (frihet på nederlandsk), og den fungerte også godt på engelsk. Selv over 80 år senere har tegnet fortsatt kraft og betydning.