Følg oss her

Biler

10 triks bilselgere bruker for å få deg til å føle at du har gjort et kupp

Tror du at du fikk en god pris hos bilforhandleren? Disse triksene får deg til å tro det – uansett hva du faktisk betalte.

Publisert

d.

Du går ut fra bilbutikken med nøklene i hånden og en god følelse. Men ofte har du betalt mer enn du tror – eller fått mindre enn du ble lovet.

Bilforhandlere kjenner psykologien, og her er 10 av de vanligste triksene de bruker for å få deg til å tro at du har gjort en god handel, selv når du ikke har det.

1. De starter med en kunstig høy pris

Foto: osonmez2 / Shutterstock.com

Ved å vise en overdreven “veil. pris” skapes det inntrykk av rabatt – selv om bilens reelle verdi er lavere.

2. De tilbyr “gratis” ekstrautstyr

Foto: Ultraskrip / Shutterstock.com

Du får kanskje vinterhjul eller navigasjon “inkludert”, men det er ofte allerede bakt inn i prisen – eller standard på alle modeller.

3. De bruker tidspress og knapphet

Foto: Iryna Inshyna / Shutterstock.com

“Tilbudet gjelder kun i dag” eller “flere andre er interessert i denne” er typiske utsagn som skal få deg til å bestemme deg raskt.

4. De fokuserer på månedskostnad – ikke totalpris

Foto: Shutterstock.com

Oppmerksomheten flyttes til lav månedlig betaling, mens den totale kostnaden for leasing eller lån skjules i detaljene.

5. De gir deg “høy innbyttepris” – men full pris på ny bil

Foto: magico110 / Shutterstock.com

Du føler du får godt betalt for den gamle bilen, men du får samtidig lite rabatt på den nye. Det nuller ofte ut.

6. De fremhever fordeler du egentlig betaler for

Foto: ViDI Studio / Shutterstock.com

5 års garanti, serviceavtale og sikkerhetspakker blir solgt inn som “ekstra verdi”, men inngår i den høye sluttsummen.

7. De lar deg tro du har forhandlet godt

Foto: ORION PRODUCTION / Shutterstock.com

Selgeren later som han gjør et unntak eller ringer sjefen for “å strekke seg” – selv om det var planen hele tiden.

8. De lar deg prøve bilen før du har bestemt deg

Foto: Perfect Wave / Shutterstock.com

En prøvetur med “ta en runde og kjenn på den” skaper eierskapsfølelse og gjør det vanskeligere å si nei.

9. De pakker tilbudet inn i teknisk språk

Foto: ViDI Studio / Shutterstock.com

Restverdi, kampanjer, serviceleasing og tilpasninger – alt for å skjule hva du egentlig betaler.

10. De sammenligner med “dyrere” biler

Foto: fast-stock / Shutterstock.com

Du får høre at “andre merker koster 30 000 mer”, men sammenligningen er ofte med feil utstyrsnivå eller eldre modeller.

Annonse