Biler
10 bilmyter som ikke stemmer: men som (nesten) alle tror på
Gamle råd lever lenge. Her er 10 bilmyter som fortsatt sirkulerer – men som ikke holder mål i dag.

Bilverdenen er full av råd, gamle huskeregler og myter som har levd videre i generasjoner. Mange av dem var kanskje sanne for 30 år siden, men i dag er de direkte feil.
Her er 10 bilmyter du bør glemme – og hva sannheten egentlig er.
Du må alltid varme opp motoren i tomgang før du kjører

Dette var sant på 80- og 90-tallet, men gjelder ikke lenger. Moderne motorer er laget for å varmes opp mens du kjører. Tomgang varmer motoren sakte, gir mer slitasje og forurenser mer. Kør heller rolig de første minuttene, så blir motoren raskere klar.
Du må skifte olje hver 5.000 km – uansett

En klassiker fra foreldregenerasjonen. Men i dag er de fleste motorer og oljer laget for å holde mye lenger. Mange produsenter anbefaler 15.000 til 30.000 km mellom oljeskift. Følg bilens serviceprogram, ikke gamle myter.
Jo større bilen er, jo sikrere er den

Størrelse spiller en rolle, men ikke alene. Mange småbiler har toppscore i kollisjonstester. Noen store SUV-er klarer seg dårligere på grunn av vekt og design. Sikkerhet handler også om teknologi, vedlikehold og hvordan bilen brukes.
Elbiler brenner oftere enn bensinbiler

Nei, faktisk ikke. Statistikk viser at elbiler brenner sjeldnere per kjørte kilometer sammenlignet med bensin- og dieselbiler. Men når en elbil brenner, får det mer oppmerksomhet – og da oppstår myten.
Du må ikke kjøre gjennom bilvask med hengerfeste

Fastmontert hengerfeste er sjelden et problem. Det er avtagbare fester man skal være forsiktig med, siden de kan løsne. Moderne vaskemaskiner er laget for å takle faste fester.
En økonomisk bil er en som bruker lite drivstoff

Drivstoff er bare én del av regnestykket. Du må også regne med forsikring, service, verditap og avgifter. En bil som bruker lite bensin, men taper seg raskt i verdi, kan fort bli et dyrt bekjentskap.
Automatgir bruker alltid mer drivstoff enn manuelt

Det stemte tidligere. Men i dag er mange automatkasser mer drivstoffgjerrige enn manuelle gir, spesielt CVT og dobbelklutsj. De skifter raskere og mer presist enn en måteholden sjåfør.
Du bør alltid fylle 98 oktan for å ta vare på motoren

Hvis ikke bilen er laget for det, har det ingen nytte. De fleste biler er konstruert for 95 oktan, og vil ikke dra nytte av dyrere drivstoff. Faktisk kan det være helt bortkastede penger.
Det er farlig å la bilen stå stille i lengre tid

Ikke hvis du forbereder deg. Fyll tanken, lad batteriet innimellom, unngå kondens og beveg hjulene iblant. Bilen tar ikke skade av å stå, så lenge du tar noen enkle forhåndsregler.
Du bør «kjøre bilen hardt» iblant for å rense motoren

Moderne motorer og partikkelfiltre renses automatisk. Harde akselerasjoner og turtall hjelper ikke, og kan snarere skade varme motor- og girkomponenter. Kør jevnt og smart – det er best for bilen.