Nyheter
FBI advarer: Svindlere utgir seg for å være agenter
FBI har gått ut med en advarsel om en økende type svindel der kriminelle utgir seg for å være føderale agenter.

De retter seg mot personer som allerede har blitt lurt på nettet, og utgir seg for å ville hjelpe, men har som mål å svindle dem en gang til.
Les også: Slik lurer de deg – de nye metodene bak moderne nettsvindel
Utnytter ofrenes sårbarhet
I følge FBI har det de siste to årene kommet inn over hundre rapporter om denne formen for dobbeltbedrageri. Svindlerne oppretter falske profiler på sosiale medier og oppsøker grupper der folk deler erfaringer etter å ha blitt utsatt for nettfusk. Det skriver mediet trend.
Der forteller de en overbevisende historie om hvordan de fikk pengene sine tilbake ved hjelp av FBI sitt Internet Crime Complaint Center (IC3) – en reell tjeneste for å rapportere cyberkriminalitet.
Svindelen forsterkes med falsk agent
Ofrene blir deretter oppfordret til å kontakte en person som kaller seg Jaime Quin på meldingstjenesten Telegram. Han utgir seg for å være direktør for IC3, og hevder å ha sikret pengene deres, men ber så om tilgang til økonomisk informasjon for å «overføre dem tilbake». I virkeligheten er dette siste ledd i svindelen.
«Mange har mottatt falske e-poster, telefonsamtaler eller meldinger via sosiale medier. I alle tilfeller hevdet svindleren at de kunne hjelpe med å hente tapte midler», sier FBI via TechRadar.
Hvordan beskytte seg
Myndighetene understreker at offentlige instanser aldri vil kontakte deg først gjennom uformelle kanaler som Telegram, sosiale medier eller e-post. Det er også viktig å huske at ingen seriøse aktører vil be om passord, kontonummer eller tilgang til private tjenester.
For å beskytte seg bør man:
- Kun kontakte offentlige etater via deres offisielle nettsider eller telefonnummer
- Aldri gi fra seg sensitiv informasjon til ukjente
- Melde mistenkelige henvendelser til politiet eller relevant tilsynsmyndighet
Les også: Sikkerhetshull du kanskje har i hjemmenettverket ditt