Følg oss her

Teknologi

FOMO(fear of missing out) forklart med hjerneforskning

FOMO handler ikke bare om følelser – det handler om hjernen din. Her er syv forskningsbaserte forklaringer på hvorfor frykten for å gå glipp av noe føles så ekte – og så vanskelig å ignorere.

Publisert

d.

Følelsen av å gå glipp av noe er ikke bare psykisk – den er dypt forankret i hjernens biologi.

Her er sju måter hjernen din reagerer på FOMO.

1. Belønningssystemet reagerer på sosiale signaler

Foto: fizkes / Shutterstock.com

Dopamin frigjøres når vi opplever noe sosialt betydningsfullt. Likes, varsler og stories aktiverer hjernens belønningssystem – derfor føles det som et tap å ikke være med.

2. Hjernen tolker ekskludering som smerte

Foto: Antonio Guillem / Shutterstock.com

Studier viser at sosial avvisning aktiverer samme område i hjernen som fysisk smerte. Når andre har det gøy uten deg, opplever hjernen det som et reelt tap.

3. Vi er programmert til å følge flokken

Foto: fizkes / Shutterstock.com

Evolusjonen har gjort det livsviktig å være en del av gruppen. Hjernen er derfor konstant på jakt etter tegn på fellesskap – og sosiale medier forsterker dette behovet.

4. Uforutsigbarhet skaper stress

Foto: THICHA SATAPITANON / Shutterstock.com

Hjernen liker forutsigbarhet. Når du ser en story uten kontekst eller får en melding du ikke kan åpne med en gang, trigges stress. FOMO vokser i det uvisse.

5. Sammenligning aktiverer selvbilde og verdi

Foto: Master1305 / Shutterstock.com

Når du ser andres suksess eller opplevelser, sammenligner hjernen automatisk. Det påvirker områder knyttet til selvfølelse – og kan både styrke og svekke selvtilliten.

6. Tidsoppfatningen forvrenges under FOMO

Foto: imging / Shutterstock.com

Når du scroller og ser andres liv, oppleves det som nåtid – selv om det skjedde for dager siden. Det gir inntrykk av at alle andre alltid gjør noe spennende.

7. Hjernens plastisitet gjør FOMO til en vane

Foto: Lightspring / Shutterstock.com

Jo oftere du gir etter for FOMO ved å sjekke telefonen, jo sterkere bygges vanen. Hver gang du belønnes med informasjon, styrkes koblingen – og det blir vanskeligere å stoppe.

Annonse