Gaming
Blizzard planlegger massiv Diablo 4-overhaling 11. desember
Blizzard slipper en enorm Diablo 4-overhaling 11. desember, og spillere gjør seg klare for den største omveltningen hittil.
Blizzard forbereder en stor omveltning i Diablo 4 og lover omfattende systemendringer, tøffere fiender og en ny måte å jakte power på.
Oppdateringen retter seg mot nesten alle deler av endgame, fra gjenstandsutvikling og healing til verdensbosser og konkurrerende rangstiger.
Utviklerne presenterte planene i en fersk livestream og bloggpost og kalte dette den mest ambisiøse sesongoppdateringen hittil.
Sesong 11 avslørt
Neste sesong blir nummer 11 og har tittelen "Season of Divine Intervention" Den går live 11. desember kl. 20:30 PDT på Diablo 4s liveservere, ifølge Blizzard Entertainment.
Samtidig får gjenstandsprogresjonen store endringer via oppdaterte Tempering- og Masterworking-systemer.
Spillere kan velge spesifikke Tempering-affikser fra oppskrifter. Gjenstander kan kun ha ett Tempered-affiks, men kan oppgraderes til kraftige Greater Affixes.
Masterworking dreier seg nå om en Quality-verdi, som øker base damage, armor og affiks-styrke etter hvert som den stiger.
Quality kan pushes til et definert tak, og en siste “capstone”-oppgradering gir et massivt løft til et tilfeldig affiks. Ikke-unike gjenstander får dessuten en ekstra base-affiks slot.
Blizzard sier målet er en klarere, mer kontrollerbar loot-jakt som likevel belønner langsiktig investering.
Smartere fiender og en hardere verden
Fiendeatferd bygges om slik at monstre reagerer mer dynamisk, får tydeligere kamproller og straffer uforsiktig spill.
Nye og oppdaterte affikser gjør elitepakker farligere. Champions danner faste grupper, og minions arver enkelte elitekrefter.
Disse kampendringene gjelder i hele Sanctuary og hever grunnvanskeligheten etter hvert som spillere beveger seg opp i høyere tiers.
Forsvar og healing bygges opp rundt stat’en Toughness, som oppsummerer hvor mye rå skade en karakter tåler etter mitigation.
Armor og resistenser går over til ratings med diminishing returns, mens potions blir øyeblikkelige prosent-heals med færre charges som regenererer over tid.
Fortify redesignes som en ekstra livspool som dreneres for å heale spilleren, og knyttes opp mot oppdaterte skills, items og paragon nodes.
Lesser Evils og hellig kraft
Sesongens historie bringer Lesser Evils tilbake: Hver av dem overtar bestemte aktiviteter i Seasonal Realm.
Azmodan blir en permanent world boss som kan dukke opp i rotasjon eller tilkalles fra et alter ved Zarbinzet. Duriel infiserer Helltide, Belial forvrenger The Pit, og Andariel korrumperer Kurast Undercity.
Å beseire dem gir tilgang til et nytt Divine Gifts-system, gitt av engelen Hadriel, som lar spillere socket’e boons som bytter høyere risiko mot større belønninger. Disse kan deretter “purifies” for enda sterkere effekter.
Sanctification gir et siste, irreversibelt oppgraderingstrinn for verdifulle gjenstander, med sjanse for bonus-Quality, Greater Affixes og ekstra legendariske evner.
Season Rank erstatter Renown i Seasonal Realm og kobler nøkkelbelønninger og nye capstone dungeons til et mer krevende progresjonsløp.
Tidlig i 2026 planlegger Blizzard å relansere The Tower og Leaderboards i beta via Patch 2.5.2, med tidsbaserte multi-stage dungeons og klassebaserte rangeringer.
I tillegg vil Twitch Drops gi et Barbarian-cosmetic for å se kvalifiserte Diablo 4-streams mellom 12. og 26. desember.
Kilder: Blizzard Entertainment

