Nyheter
Kan Tyskland bane vei for forbud mot adblock – og hva betyr det for Norge?
En pågående rettssak i Tyskland kan få store ringvirkninger for europeiske internettbrukere.
Dersom tyske domstoler åpner for et forbud mot annonseblokkere, kan det legge grunnlaget for tilsvarende tiltak i andre land – også i Norge.
Striden i Tyskland
Det er mediegiganten Axel Springer som har gått til kamp mot selskapet Eyeo, utvikleren bak Adblock Plus. Konsernet mener at annonseblokkere svekker inntektene fra digitale annonser, som er en viktig inntektskilde for mediehus. Det skriver trend.
I 2022 fastslo en ankedomstol i Hamburg at Adblock Plus ikke krenket opphavsrett, men nå har Tysklands høyesterett sendt saken tilbake til ny vurdering. Retten mener det ikke kan utelukkes at selve koden som nettleseren genererer når en side vises, kan være beskyttet av opphavsrett.
Les også: Konsekvensene er store: Derfor bør du alltid trekke ut laderen når den ikke er i bruk
Det åpner for at annonseblokkere i teorien kan bli forbudt i Tyskland.
Hva kan dette bety for Norge?
Dersom Tyskland faktisk forbyr adblockere, kan det skape presedens i EU. Selv om Norge ikke er EU-medlem, vil et slikt forbud kunne påvirke oss gjennom EØS-avtalen, som ofte gjør at digital regulering i EU også gjelder her.
Et mulig resultat kan være:
- Norske brukere mister friheten til å bruke verktøy som blokkerer annonser.
- Norske nettaviser og mediehus kan få styrket annonseøkonomien, men på bekostning av brukernes kontroll over eget nettmiljø.
- Diskusjonen om personvern, reklamepress og digital frihet kan tilspisse seg.
Brukerfrihet vs. medieøkonomi
Mozilla, selskapet bak Firefox, advarer om at et forbud vil svekke nettbrukernes valgfrihet. Nettleserutvidelser brukes ikke bare til å fjerne annonser, men også til å beskytte privatlivet, stenge ute skadelig innhold og tilpasse brukeropplevelsen.
For norske medier, som i stor grad er avhengige av annonseinntekter, kan et slikt forbud derimot oppleves som en økonomisk fordel.
En mulig utvikling også her?
Det vil trolig ta flere år før saken i Tyskland får sin endelige avgjørelse. Likevel kan den bli et vendepunkt for hvordan europeiske land, inkludert Norge, balanserer hensynet til brukernes frihet på nettet mot medienes behov for annonseinntekter.
Les også: Ny Gmail-sikkerhetsadvarsel for 2,5 milliarder brukere