Nyheter
Ser du +31 på skjermen? Da kan det være svindel
Telenor melder om ny svindelbølge. Vær varsom om de spør om dette:

Forrige uke blokkerte Telenor hele 1,3 millioner svindelanrop på én dag. Angrepet er det største selskapet har registrert siden høsten i fjor, og nummer fra Nederland står i sentrum for svindelbølgen.
Rekordmange forsøk på én dag
Ifølge Telenor ble det tirsdag stoppet 1,3 millioner anrop før de nådde norske kunder. Svindlerne bruker manipulerte telefonnumre, ofte nederlandske, for å gi inntrykk av at anropet er legitimt. Mange av numrene er ikke i bruk, og personene bak befinner seg trolig et helt annet sted i verden.
Slik foregår svindelen
Metoden kalles «spoofing» og innebærer at svindleren endrer nummeret som vises på skjermen. I dette tilfellet har mange mottakere fått en automatisert melding som utgir seg for å være fra Paypal eller Klarna. Meldingen hevder at en stor betaling er på vei til å bli belastet, og ber mottakeren trykke på et tall for å få hjelp. Deretter kobles man til en person som prøver å lure til seg betalingsinformasjon.
Rådet er enkelt: Legg på
Telenor ber folk være på vakt og avslutte samtalen umiddelbart dersom de hører en automatisert melding som ber dem taste inn et tall. Personlig informasjon som BankID, kortnummer eller andre sensitive detaljer skal aldri deles over telefon.
Del av en større trend
Etter at det ble innført strengere regler som hindrer misbruk av norske telefonnumre, har svindlerne flyttet oppmerksomheten til utenlandske numre. Tidligere har angrepene kommet fra Sverige og Danmark, men nå er Nederland mest brukt. Telenor samarbeider med utenlandske operatører for å begrense omfanget.
Tiltakene virker, men trusselen består
Tidligere sikkerhetstiltak har ført til færre vellykkede angrep, men store, koordinerte angrep som dette kan likevel forekomme. Telenor oppfordrer alle til å rapportere mistenkelige anrop og være ekstra oppmerksomme i tiden fremover.